23948sdkhjf

Modulbaserad hälsomat i ny butik

Svarta lådan, ett modulbaserat måltidskoncept för hälsoinriktade konsumenter öppnar sin första butik i september. Företaget som levererar individuellt komponerade måltider till en abonnerande kundkrets ser butiken som ett sätt att nå ut till fler kunder till ett lägre pris.

– Alltför många lever i ett upptrissat tempo där man inte hinner med att planera sina egna måltider på ett hälsosamt sätt, säger Mats Bergwall som driver företaget Hälsa Hem med tjänster inom personlig träning och kostrådgivning där konceptet Svarta lådan ingår. Svarta lådan föddes lite slumpartad genom att Mats Bergwall i egenskap av personlig tränare i höstas började laga mat åt den valkampanjande Fredrik Reinfeldt . – Jag märkte att Reinfeldt inte åt som han borde och började leverera samma typ av mat till honom som jag lagade åt mig själv. Det är nu ett år sedan. Mats som är kock lagade först maten själv, sedan involverade han sin mamma, även hon kock, till malagningen. I dag är måltidsframställningen utlagd på en restaurang som är specialiserad på Svarta lådan. I Stockholm finns i dag 200 kunder matprenumeranter och i Göteborg finns hälften så många. Prisnivån för samtliga en dags måltider med mellanmål ligger på runt 400 kronor före moms. Lite dyrt kan tyckas. Mats Bergwall invänder: – För bara maten ja, men med Svarta Lådan följer tillgång till personlig kostrådgivare 24 timmar per dygn, påminnelser om måltidsdags med SMS och leverans med bud där kunden befinner sig, dock med tillägg för längre avstånd., – Svarta lådan är inte bara ett måltidskoncept utan en kurs i att lära sig att äta rätt och bygger på sunt förnuft och innebär kort sagt att man lär sig att äta rätt saker vid rätt tidpunkt. Med den nya butiken är förhoppningen att fler ska hitta vägen till ett bättre kostintag. Framför allt genom att prisnivån på måltiderna kommer att erbjudas från samma nivå där exempelvis vanliga uteluncher ligger och uppåt. Varje måltid har en mängd variabler baserad på storlek och näringsinnehåll. En lunch baserad exempelvis på kött kan sammanställas i upp till 60 olika varianter allt efter kundens behov och förbrukning av näring. I butiken kommer man också att kunna boka tid med dietist och/eller nutritionist. – Att vi valde att skapa en butik är för att fler ska upptäcka oss och börja må bra, säger Mats Bergwall. Meningen är att man snabbt ska kunna gå genom butiken och plocka ihop vad man behöver. Där kommer att finnas tillgång till dator och ett program som skräddar syr varje kunds behov individuellt. Vi kommer ha några få platser där man slå sig ned för att äta, men grundtanken är att erbjuda take away. – En egen kedja är inget självändamål, vi vill nå ut och hoppas att vårt koncept så småningom också ska finnas i vanliga livsmedelskedjor för att nå ut till ännu fler.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078