23948sdkhjf

Reklam för sms-lån stoppas

Mobillån Sverige AB fälldes i Marknadsdomstolen. Företaget förbjuds att marknadsföra sms-lån som en snabb och bekväm lösning på ekonomiska problem. Nu måste även övriga företag i branschen rätta sig efter domen.

Konsumentombudsmannen, KO, stämde förra året Mobillån Sverige AB i Marknadsdomstolen. KO ansåg att företagets marknadsföring stred mot konsumentkreditlagen eftersom den fokuserade på lånets snabbhet samtidigt som kostnaden för lånet och lånetiden gavs en undanskymd placering. Domstolen ger nu KO rätt. Mobillån Sverige AB får inte längre marknadsföra sms-lån som en snabb och bekväm lösning på ekonomiska problem. - Domen är en viktig signal till alla utlåningsföretag att man måste vara återhållsam i sin marknadsföring. Det går inte längre att locka med låneerbjudanden som, istället för att hjälpa, kan stjälpa en konsuments ekonomi, säger Håkan Sandesjö , tf Konsumentombudsman. Marknadsdomstolen gick dock inte på KO:s linje i den andra frågan när det gäller skyldigheten att tydligt informera om kostnader och löptider för krediten i reklamen. - Men här får vi ändå stöd av Marknadsdomstolen som i domen skriver att det kan finnas behov av en lagändring för att tvinga lånegivarna att vara tydligare i reklamen om kostnader och löptider för krediten, säger Håkan Sandesjö som därför ser domen som en framgång.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078