23948sdkhjf

Mera mys och fokus på hemmet

Folkhemmet är byggt och möblerat. Nu menar Ikea att det är hög tid att fokusera ännu mer på sig själv och därmed på det egna hemmet.

Det är mjuka värderingar som möbelföretaget inventerat i en attityd och marknadsundersökning i 15 olika länder. Frågor om fritidsysselsättningar, upplevelsen och definition av lyx samt frågor om vilka faktorer som är identitetsskapande har ställts. Resultatet som redovisades i samband med släppet av 2008 års av katalog. Vad gäller svaren i Sverige kan man utläsa att en förhållandevis stor andel närmare 40 procent svenskar tycker att tid att slappa är viktigt. Den prioriteringen delas görs på motsvarande av invånarna i Storbritannien. Medan andra européer prioriterar detta lägre. Svenskarna tycker dessutom att lyx kan vara resa dyrt, egen tid och att bo och äta bra. Undersökningen visar också att hemmet är det som anses vara mycket identitetsskapande, vilketcirka 40 procent av människor i Europa svarat. Jobbet är också avgörande för identiteten. Av diagrammet framgår inte om aspekter som kön, nationalitet eller härkomst med mera har funnits med i frågebilden. annars brukar vara faktorer som anses konstruera identiteten. Med dessa svar på fötterna lanserade så Ikea sitt stridsrop : ”Hemma är världens viktigaste plats” för det kommande året. Dock är hemmen i katalogen relativt obefolkade. Omslagest rum saknar invånare, vid snabb genombläddring möter läsaren enstaka gestalter som en hund, ett barn och en kvinna. Däremot presenteras medverkande designers med bild och namn. Årets sortiment har fått tillökning med 1000 nya produkter och ytterligare nyhetssläpp ska komma två gånger följande 12 månaders period. Ikea anammar därmed trenden att förnya sitt sortimentet oftare. Ett marknadsföringsgrepp från modebranschen som bland annat möbelkedjan Mio tillämpat. Katalogen har i år producerats i med tanke att vara en aptitretare på företagets hemsida. På webben är sortimentet ännu mer omfattande och där finns också rumsmiljöerna. Katalogen kommer att släppas i övriga länder under de kommande två månaderna.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078