23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Dagens Handel
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

NIX-spärr stoppar inte telesäljare

I år har hittills 223 privatpersoner gjort anmälningar till Konsumentverket för att de blivit uppringda av telefonförsäljare, trots de registrerat sig till spärrtjänsten NIX-telefon.

I fjol inkom totalt 145 anmälningar motsvarande skäl till Konsumentverket. Slarv och brist på respekt är alltså några av konsumentverkets förklaringar till att de som har anmält sitt nummer till NIX-telefon ändå får ta emot samtal från försäljare. Även anmälningar mot så kallade ”tysta samtal” anmäls av allt fler enligt Radio Kronoberg. Det är när en dator ringer upp särskilt utvalda personer - trots att det inte finns någon försäljare på plats. En person blir alltså automatiskt uppringd, men ingen försäljare finns i beredskap. Efter ett antal anmälningar mot ett företag gör konsumentverket en utredning för att undersöka varför företaget inte respekterat att abonnenten inte vill bli kontaktad.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.094