23948sdkhjf

Tänk som Adidas, Norrlands guld och Starbucks

Tänk att oväntade samarbeten mellan varumärken, som har helt olika målgrupper, kan korsbefruktas för att nå varandras målgrupper. Det är en helt ny trend vi ser, ett tänkande där 1 + 1 blir 3, när varumärken exponerar och lyfter varandra.

En förutsättning för framgång är naturligtvis att varumärkena har vissa gemensamma värderingar Ett fräscht exempel som presenterades nu i dagarna är Norrlands Guld som lanserar en egen jeansmodell som är designad av Örjan Andersson (Cheap Monday), ska säljas hos Weekday-kedjan. Det känns som ett vinna-vinna-samarbete. Båda varumärkenas personlighet och själ uttrycker: var dig själv, lite bohemisk, var solidarisk. Norrlands Guld skulle knappast få framgång med ett snobbigt champagnemärke som Bollinger (inte heller Bollinger). Ett framgångsrikt samarbete som pågått några år är det mellan Adidas (olika skotyper bland annat sneakers ) och Good Year (bildäck). Adidas når en ny målgrupp, bilentusiasterna, med dessa sneakers som förutom Adidas har Good Years logga på den tunna gummisulan som också finns stort på ovansidan av skon. Good Year når en bredare målgrupp. Båda varumärkenas signum skulle kunna uttryckas i orden: professionell, tävlingsinriktad, stolt. Samarbetet med Good Year blev så framgångsrikt att Adidas nu inlett ett samarbete med Porsche. Biltemat går igen i båda samarbetena. I höst kommer Adidas/Porsche-skon där Porsches karaktäristiska förfinade linjer är integrerade i designen av skon. Ett annat oväntat samarbete som presenterades i våras är den amerikanska kaffekedjan Starbucks som utvidgar sin verksamhet och startar ett skivbolag. Den första artisten för Starbucks blev ex-beateln Paul McCartney, som säger att han valt Starbucks för deras kärlek, hängivenhet och passion till musiken. Nu i september släpper Joni Mitchell sitt nya album via Starbucks. Härligt att kreativitet är en resurs som aldrig sinar. Nya vägar och öppningar står alltid till buds som den mellan varumärken som drar nytta av varandras stjärnglans. Visst blir det kortsiktig försäljning av aktuella produkter men den viktigaste effekten blir ju när känslorna hos konsumenterna kopplas in och älskade varumärken blir ännu mer omtyckta och det är ju något som i sin tur sedan påverkar hela försäljningen positivt.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.064