23948sdkhjf

Sminkjättar hindrar e-handel

E-handelssajten Vivamondo vill sälja exklusiva skönhetsprodukter till medvetna män, men flera av de svenska distributörerna och agenterna säger nej. – Detta gör att vi tvingas att gå andra vägar för att få tag på produkterna som våra kunder efterfrågar, säger Robert Scherman, inköpare och marknadsansvarig på Vivamondo.

För en tid sedan tog Robert Sherman och hans kollegor kontakt med en rad agenter för märken som de ville sälja via sin e-handelssajt Vivamondo. En av dessa var företaget Saether som är svensk agent för skönhetsprodukter från bland annat Chanel och Jean Paul Gaultier. Men trots att Saether var positiva till idén ställde de vissa villkor: – Kravet för att vi ska få köpa deras produkter är att vi, istället för att sälja via nätet, öppnar fysiska butiker och även säljer till kvinnor. Men det går helt emot vår affärsidé som är att online sälja produkter inom hudvård, kroppsvård och dofter till moderna och medvetna män, säger Robert Scherman. Men Saether menar att de själva har avtal som de måste följa. – Enligt ett domslut från EG domstolen är varumärkena i sin fulla rätt att ha en selektiv distribution, och enligt våra avtal med varumärkesägarna får vi inte sälja till något e-handelsföretag, säger Caroline Block, vd på Saether.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063