23948sdkhjf

En hemvändare med vurm för detaljhandel

I FOKUS Fackhandelskedjan Hemma specialiserar sig på produkter för hem, kök och tvätt. För tre månader sedan anställdes Torkel Hallander som ny vd. Med fokus inställt på entreprenörskapet ska han nu vända det 30 år gamla företagets minusresultat till positiva siffror. – Det vi gör bäst ska vi göra mer av, säger han.

Hemma ägs i dag till 59 procent av Hakon Invest, medan de övriga 41 procenten innehas av handlarna i kedjan. Företaget firar i år 30-årsjubileum men har bara funnits i sin nuvarande form sedan 2001 då företaget bytte namn från Sparman till Hemma. Kedjan består av drygt 120 butiker runt om i landet. Förutom de cirka 100 medlemsbutikerna finns det även ett 20-tal egenägda butiker. Torkel Hallander tillträdde tjänsten som vd efter att ha blivit rekryterad av bolagets styrelse. Det som lockade var att komma tillbaka till en operativ roll inom detaljhandeln, och i dag är han riktigt glad att han tackade ja. – Det här är absolut det roligaste jobbet jag någonsin har haft. Mycket att jämföra med Han har en hel del att jämföra med. Han har varit vd inom IT-branschen, och har jobbat i både Nederländerna, Sydafrika och Vietnam. Under sju år på Shell arbetade han till stor del med företagets Select-koncept. – Alla jobb jag har haft så här långt har lett mig hit, säger han och ser nöjd ut. Att detaljhandel är något som ligger honom varmt om hjärtat går inte att ta miste på. – Det är en sådan direkt och oförlåtande bransch. Vi kan göra en kampanj på fredagen och redan efter helgen kan man se om den lyckats eller inte. Kunderna berättar vad de tycker om det vi gör genom att handla eller inte handla. När Dagens Handel träffar Torkel Hallander har han under en vecka praktiserat i några av de egenägda butikerna för att lära sig hur det går till. – Första dagen sålde jag inget alls, andra dagen gick det lite bättre och tredje dagen sålde jag för 80 000 kronor, säger Torkel Hallander. Mötet med anställda a och o Förutom att träffa kunderna hade han under praktiken möjlighet att möta personalen. För Torkel Hallander är inte ett gott ledarskap att skriva ner riktlinjer på ett papper som personalen sedan ska följa. – Jag ser ledarskap som något jag måste jobba med i varje möte med de anställda. Det är när jag träffar dem som jag ska motivera och inspirera och förklara hur jag ser på framtiden. På huvudkontoret i Bromma utanför Stockholm har det skett förändringar. – Vi håller på att bygga ett professionellt detaljhandelsföretag, och för att lyckas bygger vi nu upp en helt ny ledningsgrupp. Skillnaden mot tidigare är att vi nu tar hand om både egenägda ny-inköpta butiker och relationen med de handlarägda butikerna. Det senaste tillskottet är den nya marknadschefen Elisabeth Slunge, som kommer från möbelkedjan Mio. Den tidigare vd:n Stig Wass finns fortfarande med som en stor tillgång i företaget, som vice vd med huvudsaklig uppgift att stötta medlemsbutikerna. Skapa entreprenörskänsla Medan Stig Wass lägger stort fokus på medlemsbutikerna är Torkel Hallander mer engagerad i att få ordning på de egenägda butikerna. – Om vi har 100 kunder som kommer in i en butik och bara 50 av dem handlar kan vi välja att lägga ner enorma marknadsföringsresurser på att i stället få in 200 kunder och få 100 av dem att köpa våra produkter. Eller så kan vi bli bättre på att ta hand om de kunder vi redan har och få dem att shoppa hos oss, säger Torkel Hallander. Det sistnämnda är något som medlems- butikerna generellt är bättre på än de egenägda butikerna, något som Torkel Hallander tror beror på att medlemsbutikerna har öppnats och drivs av entreprenörer. Nu är hans mål att peppa och skapa samma tänkande och känsla bland personalen i de egna butikerna. – Styrelsens och mitt mål är att öka omsättningen på en halv miljard kronor, som de egenägda butikerna har i dag, till en betydligt högre siffra. Han anser att det redan finns gott om produktkunskap i företaget. Nu handlar det om att göra kundanalys och se vilket köpbeteende kunderna har. – När man säljer vitvaror har man stort inflytande över kundens val och det inflytandet ska vi bli bättre på att förvalta. Varje kund som kommer in i våra butiker och som inte får hjälp med att göra ett köpavslut är en förlorad kund, säger Torkel Hallander. Inga stormarknader Det finns inga planer på att Hemmabutikerna i framtiden bli några stormarknader. – När du kommer in till oss för att köpa ett kylskåp får du personlig hjälp av till exempel ”Kennet”. Han tar hand om dig och ger dig all den service som du behöver. Om varan skulle gå sönder kan du gå tillbaka till ”Kennet” och få hjälp. Skulle processen ta för lång tid kan du ringa ”Kennet” så kollar han upp vad som hänt. Det är det som är vår styrka och det ska vi inte ändra på. MAJA GROSS

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.08