23948sdkhjf

Att våga vara liten kan bli en guldgruva

LEDARE Det är drag i den svenska detaljhandeln. Men långt i från i alla kommuner. I en mängd svenska småstäder och samhällen tappar man år efter år köpkraft, eftersom invånarna väljer att förlägga sina inköp i intilläggande städer med större utbud. Med resultatet att butik efter butik tvingas lägga ned, följden är att utbudet blir ännu mindre attraktivt.

Helt plötsligt har den lokala handeln hamnat i en nedåtgående spiral, som ofta är svår att bryta. Räknar man fem år tillbaka har fackhandeln tappat försäljning i ett 50-tal av landets kommuner, främst äger den utvecklingen rum i de mindre kommunerna. En ofta förekommande ursäkt är att de stora kedjorna inte vill etablera sig på mindre orter. Att de kräver ett visst kundunderlag och krav på butiksytor som kan vara svåra att uppfylla. Och visst kan det vara enkelt att skylla på de stora jättarna i stället för att rannsaka sig själva. För långt ifrån alla mindre orter har drabbats av butiksnedläggningar och omsättningstapp. Runt om i landet finns mängder av exempel på handelskraftiga kommuner, där näringslivet och politikerna tillsammans satt sig ner för att lösa problemet. Och med gemensamma krafter fått en blomstrande handel. Ett exempel finns i Småland. Virserum är en tätort inom Hultsfreds kommun med cirka 2 000 invånare, men med 1,5 miljoner människor i närheten. Här händer det massor just nu. Gator byggs om, torg renoveras och fasader putsas. Och framför allt pågår en verksamhet med att skapa en vital välbesökt handelsplats av Virserums köping. Från kommunens sida ställer man upp med etableringsstöd och hjälp med kontakter med myndigheter och organisationer. Handlarna, kaféägarna och restauratörerna har gått samman med en gemensam marknadsföring för de kommande tre åren. I Virserum har man gett upp planerna på att få de stora kedjorna att etablera sig. I stället har man satsat på småbutiker med närproducerad kvalitetsmat och fackhandelsbutiker med hög servicenivå och hantverksstolthet. Tillsammans med det lokala kulturlivet och utbudet är målsättningen inte bara att behålla invånarna som kunder utan också locka folk i närområdet att handla på orten. Och att man lyckats visar de goda försäljningssiffrorna med omsättningsökningar på mer än 20 procent under sommarmånaderna. Ska handeln överleva även i små kommuner duger det inte att bara acceptera att kunderna sviker. Det gäller att vända motgångarna till en fördel. Se de unika förutsättningarna som möjligheter och inte som problem. Och att våga. Samla ihop alla intressenter i staden, stadsdelen eller byn. Gör studiebesök hos dem som lyckats. Var övertygad om att de gärna delar med sig av sina positiva erfarenheter.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.172