23948sdkhjf

Mat och kultur lyfter Virserum

Virserums Köping i Småland har gått mot strömmen i Handelssverige – inga stora rikstäckande kedjor, inga externa köpcentrum. – Vi tror på specialaffärer och vår utgångspunkt är en vacker och charmig stadskärna, säger Carl Samuelson, ordförande i Virserums Köping.

För Virserum har receptet med små, unika affärer varit en spektakulär framgång hittills. I juni ökade handeln med 20,3 procent och i juli var ökningen 20,6 procent. - För ett år sedan hade vi 16 butiker. Sedan dess har sex nya butiker tillkommit, berättar Carl Samuelson. Under sommaren är det naturligtvis lättare att locka kunder, när turismen är som mest intensiv. Men Virserum, som ligger i Hultsfreds kommun i Småland, räknar med att dra folk även under höst och vinter. Upptagningsområdet beräknas omfatta cirka 1,5 miljoner människor. Geografiskt räknar handlarna med att kunna locka folk som bor 7–8 mil i från Virserum och är beredda att åka bil i två timmar. Vändningen för Virserum började när Carl Samuelson och hans handlarkollegor tröttnade på nedgången. De satte sig ned och funderade på vilka möjligheter som fanns. Receptet blev små, unika butiker, ofta familjeägda. - Vi har en riktig guldsmed, i tredje generationen, som firar 100-årsjubileum i år. Järnaffären, som har ett otroligt sortiment, är familjeägd i andra generationen. Mat har varit ett annat centralt inslag. Det finns en rad butiker som säljer ekologiska och närproducerade livsmedel. I år har bland annat ett bageri och en delikatessaffär öppnat. - I slutet på september öppnar en fiskaffär och en ostaffär och i oktober öppnar en heminredningsaffär, berättar Carl Samuelson. Kläder och skor är bland de önskade tillskotten. Men de stora kedjorna kommer inte till Virserum - lokalerna är för små för att exempelvis H&M ska vara intresserat. Målet är att Virserums 22 butiker ska vara 28 om ett år. - Vi har sex lediga lokaler. När de är fyllda får vi bygga nytt och det har vi ingenting emot, konstaterar Carl Samuelson. Draghjälpen för att få in nya handlare har varit satsningen på gemensam marknadsföring. Varje handlare betalar en månatlig avgift som används för att marknadsföra köpingen. Under sommaren har en reklamfilm sänts i TV4 Sydost och även några gånger i TV4 riks när kanalen haft utrymme över. - Virserums konsthall har också satsat på marknadsföring. De hade bland annat en bilaga för sin stora utställning Trä 2007 i Dagens Nyheter i våras. Virserums telemuseum och Virserums möbelindustrimuseum är två andra kulturella dragplåster.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078