23948sdkhjf

Sista p-striden står kring miljöbilen

Parkering och öppettider engagerar alltid handeln, brukar det heta. Nu är det den nya trenden med miljöbilsparkering som väcker cityhandelns oro.

Allt fler svenska kommuner gör det – låter miljöbilar parkera billigt på attraktiva p-platser i centrum. Malmö stad beslutade till exempel för ett drygt år sedan att införa gratis miljöbilsparkering. Men frågan är kontroversiell och har stötts och blötts i olika instanser. Cityföreningen tillhör dem som reagerat. I sitt remissvar till kommunen, författat tillsammans med Fastighetsägarna Syd, dömer man ut förslaget. – Det är otroligt viktigt för cityhandeln att det finns parkeringsmöjligheter och med det här förslaget skulle de möjligheterna begränsas radikalt, säger Elisabeth Strandh-Hamrelius, ordförande för Cityföreningen i Malmö. I dag är tillgången till p-platser acceptabel, enligt Elisabeth Strandh-Hamrelius, men någon minskning av tillgängligheten får inte ske. Dessutom undergräver förslaget tidigare ansträngningar för att få kunderna att parkera i p-husen i stället för på gatan. Bland annat har man framgångsrikt lockat med en gratis tredje timme. – Ingen vill förstås se att bilarna lämnar p-husen och parkeras på gatan i stället. Då stoppar vi det här försöket omedelbart, säger Emmanuel Morfiadakis (s), ordförande för Malmö stads tekniska nämnd. I höst ska han presentera ett nytt och mindre radikalt förslag: – Jag är mycket mån om att handeln ska fungera på ett tillfredställande sätt. Så det kommer att bli ett modifierat parkeringsförslag, säger Emmanuel Morfiadakis. Gratisparkeringen ska bland annat begränsas tidsmässigt. Dessutom ska de nya reglerna enbart gälla på prov under ett år och sedan utvärderas. Men frågan är om det ens är lagligt. I höst ska infrastrukturminister Åsa Torstensson (c) ta ställning till den så kallade Parkeringsutredningen. Den ställer sig inte bakom någon generell rekommendation för miljöbilsparkering. Enligt regeringens utredare, Johnny Gylling (kd), är rättsläget alldeles för oklart. I dag görs undantag för rörelsehindrade, boende och näringsidkare. Men ytterligare undantag kan mycket väl strida mot den så kallade likställighetsprincipen som slår fast att alla kommuninvånare ska behandlas lika. Frågan har prövats i Södertälje och där gick länsrätten på kommunens linje. – Det är synd att den domen inte överklagades till högre instans, säger Johnny Gylling. Han hade gärna sett ett klargörande eftersom miljöbilsparkering i dag befinner sig i en juridisk gråzon. Samtidigt är trenden klar. När Johnny Gylling genomförde sin utredning hade 25 kommuner redan infört subventionerad parkering för miljöbilar. Och fler har tillkommit sedan dess. I Södertälje är miljöbilsparkeringen gratis men begränsad till tre timmar i sträck. Försöket inleddes den 1 juli 2006 och löper över två år. Hittills har ungefär 200 tillstånd utfärdats. – Eftersom det handlar om en försöksverksamhet kände vi att vi inte behöver oroa oss så mycket i första steget. Sedan får vi justera vår inställning om vi får in några negativa resultat, säger Bengt Jansson, talesman för Södertälje centrumförening. Hittills har det inte kommit till hans kännedom att miljöbilsparkeringen skulle ha vållat några problem för handeln.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062