23948sdkhjf

Nu hoppas handlarna på fler jobb

Handeln fortsätter att gå bra i Sverige. Inte bara försäljningen går i högkonjunkturens tecken. Behovet av att anställa ser ut att öka. Nu hoppas sex av tio handlare anställa personal till sina butiker.

Svensk Handels Handelsbarometer för september visar på optimism. Sex av tio handlare tror att antalet medarbetare kommer att öka i den egna butiken på ett års sikt. – Något förvånande har handlarpanelen i Handelsbarometern under året fortsatt att tro på en ökad försäljning utan att samtidigt bedöma att nyrekryteringsbehovet kommer att öka i samma takt. Det kan ha berott på den osäkerhet man känt kring vilka lättnader för arbetsgivare som den nya regeringen kommer med. Vi ser nu i septemberbarometern att optimismen kring nyrekryteringar ökat, speciellt på ett års sikt, säger Yvonne Ingman, vice vd på Svensk Handel. Bara sedan årsskiftet syns en förändring i inställningen till nyrekrytering. I januari och februari trodde åtta till nio procent av handlarpanelen att antalet medarbetare i den egna butiken skulle öka. I septemberbarometern hoppas 16 procent av handlarna att antalet medarbetare kommer att öka på tre månaders sikt. Detta trots att hösten inte väntas bjuda på någon enorm försäljningsutveckling. Hösten är lite mer av en viloperiod eftersom självklara handelstoppar saknas mellan augusti och julhandeln. – Fler handlare är nu mer optimistiska än i början av året när det gäller rekryteringsbehovet. Förmodligen hänger det samman med att man tror att den goda försäljningen kommer att vara under ett år, säger Yvonne Ingman. Under lång tid har handeln tvingats pressa marginalerna för att klara konkurrensen. Nyrekryteringarna sker därför nu i nya kedjor och butiker. På fyra år har handeln skapat 11 000 nya jobb bara på butiksgolven, enligt Handelns Utredningsinstitut, HUI, oräknat kontor- och lagerjobb. – Länge har man försökt att pressa vinstmarginalerna genom att minska antalet anställda i butikerna. De senaste åren har vi sett en jätteökning av antalet handelsplatser, gallerior och butiker. Det är i nya butiker som jobben kommer, säger Jonas Arnberg, analytiker på HUI. Men det är inte bara butikspersonal och kontorspersonal som är eftersökta. Behovet av personal som kan ge extra service ökar när prispressen i handeln gått så långt att det inte finns mer att knapra av. Hemköp anställer kockar och elektronikhandeln erbjuder heminstallation. Att hitta rätt personal med nya kunskaper kräver också ett nytt sätt att jobba. Det menar rekryteringsföretaget Retail Knowledge som ser en stor förändring i efterfrågan och i rekryteringsprocessen. Antalet rekryteringar har vuxit med 150 procent årligen på de fem år företaget funnits. – Under en högkonjunktur är det vanligare att man byter jobb, och kanske helt byter bransch. Handlarna breddar sökandet och i dag är många andra kompetenser viktigare än branscherfarenhet, säger Fredrik Weisten, vd för Retail Knowledge som rekryterar till handelsföretag. På Svensk Handel tror man att det inte bara är konjunkturen som gjort att handeln blivit en attraktiv arbetsgivare. – En av orsakerna till att handeln lockar är att den är oerhört framgångsrik just nu. Exempelvis svensk modehandel är uppmärksammad och handeln är en trendig arbetsgivare. Vi hoppas också att det jobb vi och andra aktörer lagt ned för att synliggöra spännande yrken inom handeln gör att intresset ökat. Det har blivit enklare att se att karriärmöjligheterna inom handeln är många, säger Yvonne Ingman.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062