23948sdkhjf

H&M bromsar Home-satsning

Först om ett år, hösten 2008 lanserar H&M ut sitt heminredningskoncept Home.

Det framkom i dag då rapporten för det tredje kvartalet presenterades. Trots att koncernen ökade så var siffrorna svagare än vad analytikerna förväntat. Omsättningen för H&M-koncernen uppgick, exklusive moms, under verksamhetsårets första nio månader till 55 529 (48 888) miljoner kronor. Det är en ökning med 14 procent, i lokala valutor blev ökningen 16 procent och i jämförbara butiker 5 procent. Resultatet efter finansiella poster för de första nio månaderna uppgick till 12 949 (10 368) miljoner kronor, det är en ökning med 25 procent. Resultatet efter skatt blev 8 935 (6 998) miljoner kronor. För det tredje kvartalet uppnådde H&M den högsta rörelsemarginalen under ett tredje kvartal någonsin. Omsättningen exklusive moms för tredje kvartalet uppgick till 18 707 (16 754) miljoner kronor, en ökning med 12 procent jämfört med föregående år. I lokala valutor blev ökningen 14 procent och i jämförbara butiker 2 procent. Resultatet efter finansiella poster uppgick till 4 404 (3 768) miljoner kronor, en ökning med 17 procent. Att man flyttar fram lanseringen av Home-konceptet beror på att man behöver mer tid på sig att utveckla konceptet, som bedöms ha en stor potential.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063