23948sdkhjf

Dollarraset lyfter distanshandeln

Dollarns minskade värde i förhållande till kronan spelar stor roll för köpivern. Hushållen väljer att importera mer privat. Det gör att paketleverantörsföretagen skådar en ljusnande framtid.

Distanshandeln har ökat kraftigt de senaste åren. Enligt Postens rapport ”Distanshandeln i dag” har sju av tio svenskar distanshandlat det senaste året. Bland yngre medborgare handlar 25 procent på distans minst en gång varje månad. Hos Posten Logistik har man de senaste åren noterat en ökning av antal paket. Med dollarraset antas flödet av paket att öka ytterligare. – Allt prat om den låga dollarkursen har pågått under några veckor. Förmodligen tar det lite tid innan konsumenterna handlar och vi kommer att märka effekterna av den låga dollarkursen. Däremot ser vi tydligt att volymerna för distanshandeln med utlandet har ökat de senaste åren, säger Markus Trautmann, pressansvarig på Posten Logistik. Flera av de övriga stora leveransföretagen ser en tilltagande import. Men däremot kan man inte svara på om det beror på dollarn. Det var för cirka tre veckor sedan som raset till den rekordlåga nivån strax under 6,50 kronor per dollar nåddes. Den kursen är den lägsta sedan lågkonjunkturen 1992 då dollarpriset som lägst nådde drygt 5,90 kronor per dollar. – Privatkonsumenterna ökar sina inköp och för dem märks det lägre dollarpriset direkt då de handlar från USA. Det syns också hos logistikföretagen som märker en ökning av paketleveranserna, säger Jonas Arnberg, analytiker på Handelns Utredningsinstitut, HUI. Det kunderna köper är skivor, böcker och teknik. Till följd av svackan drabbas de mindre handlarna. – De stora aktörerna i Sverige märker inte att man tappar vissa kunder till USA eftersom trycket på hela handeln är väldigt högt just nu. Men små aktörer ser internet som en konkurrent, snarare än som ett komplement och det finns tendenser till oro att nätet ska konkurrera ut dem, säger Jonas Arnberg. Ett konkret problem som uppkommer för de små aktörerna när dollarkursen faller mot både kronan och euron är att det kan bli svårt att få tag på varor då producenterna satsar på större marknader än den svenska. Sveriges konsumenter betraktas som så kallade ”early adopters”, alltså pigga på nyheter och kastar sig glatt över nya varor. Producenterna vet om detta och använder Sverige som en testmarknad för nya produkter. Men när produkterna fått fäste på den svenska marknaden tar producenterna sikte på större marknader. – När efterfrågan ökar hos de svenska konsumenterna har intresset för produktern också börjat skapas i andra delar av världen. Då flyttas producenternas fokus från Norden till större marknader i Europa, exempelvis Tyskland. Det medför att färre varor av bland annat platt-tv-apparater levereras. Större kedjor beställer så stora volymer att de fortfarande kan behålla sin position gentemot leverantörerna, men enskilda handlare får det svårare att få tillräckligt med varor, säger David Larsson, marknadsanalytiker på IT-Research.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078