23948sdkhjf

Rosa Bandet i olika nyanser

Uppmärksamma har kanske noterat att det inte finns bara en typ av Rosa Bandet, utan två. En sak är säker, de två i Sverige förekommande banden säljs till förmån för Bröstcancerforskning och för dem som drabbats av sjukdomen.

Rosa Bandet är en internationell rörelse som skapades av Evelyn Lauder, vice vd:n för kosmetikaföretaget Estée Lauder. I Sverige startades kampanjen år 2001 av Amelia Adamo som fortfarande är en av huvudaktörerna tillsammans med Estée Lauder, Cancerfonden och BRO, Bröstcancer-föreningarnas Riksorganisation. BRO är en paraplyorganisation för 33 lokala bröstcancerföreningar som runt om i landet stöder de cancerdrabbade och deras anhöriga. De två banden som säljs under kampanjen skiljer sig åt: – Cancerfondens rosa band, som i år designats av Lars Wallin, säljs bland annat på Lindex, Ica, Apoteket, Scandic, Pressbyrån, plus i en mängd olika butiker och föreningar. Syftet med Cancerfondens Rosa Bandet-kampanj är att öka medvetenheten om bröstcancer och samla in pengar till cancerforskningen, säger Marie Hammargren på Cancerfonden. Det lite mörkare, nästan cerisefärgade bandet, levereras gratis av Estée Lauder till BRO till förmån för Bröstcancerfonden och bröstcancerföreningarna. BRO:s band säljs bland annat på Åhléns och Kicks. – BRO-bandens intäkter går till stipendier, stöd till cancerdrabbade, deras anhöriga, kontaktpersonsverksamhet och en ytterst liten andel till flärd, vilket exempelvis kan gå till inköp av baddräkt och tatuering av ögonbryn. Men BRO för också vidare medel till cancerforskningen, säger Marie Hammargren.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.453