23948sdkhjf

Mera shopping med inbyggd mötesplatsfaktor

Ju större omfattning de digitala mötesplatserna får desto viktigare blir de fysiska mötesplatserna, till exempel i köpcentrum och gallerior.

Facebook och My Space är på allas läppar nu. Självklart kommer dessa och alla nya former av nätverkssajter att starkt påverka våra liv, det blir lättare att upprätthålla fler ytligare bekantskaper. Ny brittisk forskning bekräftar nu, inte förvånande, att även om jag dramatiskt ökar mina ytliga bekantskaper ökar inte mina nära vänner i antal. Orsaken är att det krävs ordentlig kontakt i det verkliga livet, IRL, för nära vänskap. Våra köpcentrum och gallerior har stora förutsättningar att bli det kyrkan var förr, Agoran – den självklara mötesplatsen (”bestäm bara tiden när vi ska ses, platsen är given”). För inte så många år sedan handlade vi i småbutiker som också hade en social mötesplatsfunktion. Idag handlar vi i mega-butiker. Posten fanns som en folklig mötesplats och så vidare. Gamla mötesplatser försvinner, nya uppstår. Människans behov av möten är omättligt, därför kan verkligen levande köpcentrum bli framtidens mötesplatser. I djupintervjuer med konsumenter om hur man ser på sitt köpcentrum framkommer oerhört tydligt att man tar för givet att det ska finnas ett bra och spännande utbud av produkter. Det man pratar desto mer om är att man förväntar sig att det ska finnas mötesplatser, samlingspunkter och andra former där möten mellan människor kan bli av. Man talar om upplevelser, nöje och spänning och att köpcentrumet ska hjälpa mig som konsument att må bra och också att ge mig vardagslyx. Ribban om vad som är ett acceptabelt köpcentrum - ur alla dimensioner, till exempel mötesplatser - kommer att flyttas dramatiskt i och med alla enormt spännande köpcentrumutbyggnader. Ett konkret exempel på ribbhöjning i en annan bransch blir Finlandskryssningar. Vi har haft nuvarande standard i femton år. Vi har blivit blasé. Nästa år startar rederiet Royal Caribbean Östersjökryssningar från Stockholm – med båtar som ligger ljusår från de kryssningsfartyg vi är vana vid. De första biljetterna såldes slut på några veckor. De köpcentrum som inte på djupet fattat att shopping gått från nödvändighet till nöje, upplevelser och ett utbud av mötesplatser kommer att få finna sig i en hård konsumentdom. Ska vi ses i köpcentrumet? Självklart. Eller?

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078