23948sdkhjf

Våga tänk stort inför framtiden

Hur kommer framtiden egentligen att se ut? Vilka värderingar kommer att råda och hur kommer dessa att styra våra liv? Detta är frågor som är svåra, om inte näst intill omöjliga, att svara på men ändå så viktiga för alla och inte minst för oss som är verksamma som inom handeln.

För det är dessa värderingar och trender som kommer att bestämma hur framtidens konsumenter ser ut, tänker och handlar. Enligt framtidsforskaren Peter Majanen, som i veckan talade på Dagens Handels trendseminarium, består framtidsekvationen av en mängd olika funktioner. Framtidens samhälle formas av de kulturella förutsättningarna tillsammans med såväl ungdomars som äldres värderingar, den ekonomiska utvecklingen och det politiska ledarskapet. Men också av oväntade händelser, till exempel kriser eller katastrofer av olika slag. Hur kan man då förbereda sin verksamhet inför framtiden? Ett sätt är att sätta sig in i ungdomskulturen. Det är viktigt att ha en nära dialog med ungdomar, många av de uppfattningar som finns hos unga människor i dag kommer att påverka samhället under de närmaste 50 åren. Från att dagens äldre generationer har varit trygghetssökande och idealister går de yngre generationerna allt mer mot att vara förändringsbenägna och materialister. Viktigt är också att följa de rådande trenderna. Vid första anblicken kan det vara enkelt att tro att de inte påverkar handeln, men faktum är att i slutänden påverkar trenderna hela samhället. Och då måste man vara insatt i dessa och vara förberedd. Den som ligger steget före blir vinnaren. ”Ge inte kunderna vad de vill ha”, säger Peter Majanen. Den som frågar vad kunderna önskar sig får inget bra svar, därför att de flesta helt enkelt inte vet det. Däremot vill kunderna gärna bli överraskade. Nya idéer och grepp går hem och det är vi i handeln som ska presentera dessa för konsumenterna. Just nu går det bra för handeln, till och med mycket bra. Och det är lätt att slå sig till ro och jobba på i gamla invanda fotspår. Men ingen vet hur länge denna positiva trend kommer att fortsätta. Den dagen då det blir tuffare tider gäller det att vara väl förberedd. Då måste man vara lyhörd för värderingar och trender och följa utvecklingen i samhället. Den som lär sig konsten att se framtiden i kristallkulan blir handelns vinnare. Det andra och enklare och säkrare är att skapa dialog och nära relation med morgondagens konsumenter. Till exempel som butikschefen på nyöppnade Hemköp i Lund, Magnus Jönsson som öppnade butiksdörren till ungdomar som tidigare varit portade. Tänka fritt är att tänka stort.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.235