23948sdkhjf

Dear Sofia, we love you

Så löd rubriken på ett mejl jag fick efter att ha beställt en skiva från den amerikanska skivbutiken CD Baby. Handeln har länge haft inpräntat i skallen: ”Kunden har alltid rätt.” Det är dags för övriga tjänsteföretag att ta efter handeln och lära sig att inte bara låtsas, utan att faktiskt älska sina kunder.

Dear Sofia, we love you följdes av en lång och omständlig förklaring av hur omsorgsfullt min åtråvärda skiva förpackats med silkeshandskbeklädda fingrar. Skivan flögs till Sverige på några dagar, CD Baby bemödade sig dessutom att fråga vilken slags skivfodral jag föredrog. Allt för att jag skulle få så låga fraktkostnader som möjligt. Dem kommer jag handla av igen. Ett stort försäkringsbolag har haft kampanjen: ”Vi ska ringa alla våra kunder”. När det dök upp problem med min bil och jag försökte få tag på det dröjde det över en vecka att få svar om de stod för kostnaden av skadan. De blev dessutom arga för att jag hade mage att ringa och störa och förklarade att jag tog upp deras dyrbara tid som de istället kunde ägna åt viktigare saker. Det finns andra försäkringsbolag. För ett halvår sedan köpte jag ett par byxor för 98 kronor på rea på H&M. Jag var jättenöjd med byxorna och blev ledsen då de gick sönder för att jag var oförsiktig när jag lade den i tvättmaskinen. Jag tog med mig dem till H&M för att fråga om de fanns kvar någonstans så jag kunde köpa likadana. Kvinnan bakom kassan gav mig pengarna tillbaka eftersom byxorna “borde hållit”, trots att jag inte hade kvittot och byxorna var ett halvår gamla. Dem kommer jag handla av igen. För en tid sedan slutade mitt bredband, som kostar drygt 400 kronor i månaden, att fungera hemma och jag ringde till det halvstatliga bolaget som svarade att det var mitt modem som var trasigt. Efter att ha bytt ut det, ägnat två kvällar åt felsökning och sedan fått veta av en granne att de hade samma problem ringde jag igen. Felet åtgärdades, men återkom några dagar senare. Nu har bolaget permanent minskat hastigheten på min uppkoppling för att det ska funka. Men det blir ingen permanent prissänkning. Både min granne och jag är ense om att det finns andra bredbandsleverantörer. En god vän köpte en tröja hos Sisters. Det visade sig att det var ett fel på en söm och hon gick tillbaka med tröjan. Sisters hade slut på tröjan i Stockholm, där min vän bor, ringde runt till alla Sistersbutiker i Sverige och fick napp i Göteborg. Tröjan specialbeställdes hem och min vän känner sig glad och fin i sin nya tröja. Dem kommer både vi och våra vänner att handla av. En annan vän gick till en krog i Stockholm, en stor båt som har nattklubb. Hon blev dåligt behandlad av en gäst och en vakt. När hon ringde till ledningen för partybåten för att berätta vad som hänt fick hon en utskällning. Det finns andra krogar, och på krogen går man sällan ensam. Butiker i Sverige och globalt har mycket att lära ut till andra branscher om kundvård, kundrelationer, kundbemötande och service. Ett bra bemötande sprider sig som ringar på vatten. Bankerna i Danmark har börjat leta bland handelns anställda för att hitta serviceinriktad personal för att klara att behålla kunderna i den allt hårdare konkurrensen. Ett klokt drag. Kanske är det dags att byta bank till Danske Bank.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094