23948sdkhjf

Hallå där Marie Hammargren, kommunikationschef på Cancerfonden

Cancerfondens Rosa Bandet-kampanj är avslutad. Hur känns det nu när Rosa Bandet-kampanjen och den tv-sända bröstcancergalan är över?

– Det känns helt fantastiskt! Vi hade ett mål att samla in 42 miljoner kronor och när lamporna släcktes i tv-galan hade ofattbara 56 miljoner kronor samlats in. Vi är nästan mållösa över allt engagemang som så många runt om i landet haft i frågan och kampanjen. Vi vill verkligen tacka alla som på något sätt bidragit. Utan dem hade detta aldrig varit möjligt. I år hade vi till exempel över 150 köpcentrum och föreningar anmälda till Rosa Lördag, vilket är dubbelt så många som förra året. Hur mycket av de insamlade pengarna går till forskning kring bröstcancer? – Syftet med kampanjen handlar inte bara om att samla in pengar till forskningen, utan även att öka medvetenheten kring bröstcancer och framförallt lyfta vikten av tidig upptäckt. Det både genom att kvinnor undersöker sina bröst och går på mammografi när de blir kallade. Medvetenheten ökar bäst genom kunskapsspridning. Av de insamlade pengarna från år 2003-2006 har 20 procent gått till just kunskapsspridning, medan 52 procent av pengarna har gått till forskning. De pengarna går till bröstcancerforskning och grundforskning som är nödvändig för att bedriva cancerspecifik forskning. Det kommer alla cancerformer till nytta. 72 procent av de insamlade medlen mellan åren 2003-2006 har alltså gått till ändamålet. Hur mycket av de insamlade pengarna går till administration? – Cancerfondens totala verksamhet har en insamlings- och administrationskostnad på 16 procent och enligt SFI, Stiftelsen för Insamlingskontroll, får den kostnaden ligga på max 25 procent. I årets kampanj kommer vi att sänka kostnaderna ännu mer, bland annat har vi sänkt tillverkningskostnaden på bandet från 1,31 kronor till 68 öre. Det är viktigt att komma ihåg att en ny kampanj kostar att starta och har därför en högre insamlings- och administrationskostnad än en kampanj som pågått länge. Det kostar pengar att samla in pengar. När börjar jobbet med nästa års kampanj och har ni några nya spännande idéer inför nästa år? – Vi har redan börjat tänka på nästa års kampanj, men vi kan tyvärr inte avslöja ännu vilka idéer vi har. Men vi vet ju att det finns en stor kreativitet runt om i landet, inte minst bland många av handlarna, och vi tar med glädje emot förslag och synpunkter.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078