23948sdkhjf

Studenter ska lockas till skånska livsmedel

Skånsk livsmedelsindustri samlas nu kring målet att rädda marknaden i Skåne. Procordia, Leaf och Fidnus är några av de stora bolag som bland annat vill locka ung arbetskraft med karriärdrömmar till branschen.

I ett upprop skriver flera av de skånska största livsmedelsföretagen: ”Den vassaste maten kräver de vassaste hjärnorna”. Framför allt är det utveckling för närproducerad mat, klimatfrågor och mer hälsosamma rätter med mindre socker och fett som de skånska bolagen tycker att de halkat efter med. – Vi måste fånga upp intresset för närproducerad mat och vi måste fånga upp intresset för klimatfrågorna. Vi måste arbeta för bättre produkter när det gäller socker, fett och salt. Då blir det lika spännande att utveckla en ny lunchrätt som att utveckla en mobiltelefon, säger Mikael Aru, vice ordförande i Skånes livsmedelsakademi till Dagens Industri. För att locka studenter och högutbildad arbetskraft till livsmedelsbranschen har de skånebaserade livsmedelsföretagen enats kring att man till sommaren 2008 måste erbjuda 100 sommarjobb för högskolestudenter, minst 25 traineeprogram på ett år, stipendier med utlandspraktik och besök på skolorna av företagsledningen och av studenterna på företagen. Man ska också ta fram en ´ny webbplats med information till studenter. – Helt klart har vi anledning att vara självkritiska. Branschen måste visa att den kan erbjuda attraktiva karriärvägar. Vi måste vässa våra företag. I Skåne är vår bransch extra viktig, här sker hälften av den svenska livsmedelsproduktionen, säger Lotta Törner på Skånes livsmedelsakademi.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.079