23948sdkhjf

Katten är handlarns bästa vän

Gillar du katter? Bra, för kattägarna är de som handlar mest i din butik.

Av Sveriges närmare 4,3 miljoner hushåll har 726 000 hushåll katt. För dagligvaruhandeln i katt-täta bostadsområden ger detta klirr i kassan. Dagligvaruhandeln säljer nämligen mer varor till hushåll med katt än till hushåll utan katt. Det visar undersökningsföretaget GFK i en marknadsundersökning beställd av Whiskas. Kattägare handlar 18 procent mer hygienprodukter och frysta varor. De lägger också cirka 17 procent mer pengar på kolonialvaror än hushåll utan katt. Kattlösa hushåll handlar i dagligvaruhandeln för ungefär 25 950 kronor per år. Kattägande hushåll handlar för 29 637 kronor årligen. Räknas kattmatsinköpen bort så handlar katthushållen ändå för tio procent mer än hushåll utan katt. Totalt innebär det att inköpen per år inom dagligvaruhandeln är närmare 14 procent högre hos hushåll som har katt. Kattägarna handlar också fler varor än hushåll utan katt. Det också då mat till katten är borträknad. – Undersökningen visar tydligt att kattägare är en väldigt betydelsefull kundgrupp för dagligvaruhandeln. Många av hushållen med katt består av flerbarnsfamiljer och för de butiker som ser till att ha en bra djurmatsavdelning med ett brett och djupt sortiment är mervinsterna stora i form av ökad kundlojalitet både när det gäller djurmat och andra dagligvaror, säger Lotta Sjöblom, varumärkesansvarig för Whiskas i Skandinavien. I dag omsätter den totala marknaden för kattmat ungefär 1,9 miljarder kronor årligen i Sverige, en ökning på 200 miljoner kronor sedan 1998. Förutom att det finns fler katter i landet betyder det också att katterna har en helt annan status i svenska hem i dag och kattägarna blir mer måna om sina fyrfota vänners välbefinnande.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078