23948sdkhjf

Björn Borg susar vidare

Det går fortsatt bra för Björn Borg. Försäljningen toppade förra året med mer än 600 miljoner kronor och nu ska man satsa mer i USA.

För årets tre första kvartal redovisar modeföretaget en försäljningsökning om 72 procent från 920 miljoner kronor till 1 584 miljoner kronor. Försäljningen steg med 64 procent till 355,1 miljoner kronor (216,0). Vinsten efter skatt landade på mer än en dubblering från förra årets niomånadersperiod, 110 procent eller 71,8 miljoner kronor (34,2). Nils Vinberg , vd för Björn Borg, skriver i en kommentar till delårsrapporten: "På rullande årsbasis har varumärkesförsäljningen nu passerat 2 miljarder kronor – en fantastisk milstolpe för oss. Det är huvudsakligen etablerade marknader som än så länge bidrar, men vi fortsätter vår geografiska expansion, nu med avtal för Spanien och beslut om att påbörja etablering i USA.” Sett till det tredje kvartalet steg försäljningen med 60 procent för modebolaget, från 409 miljoner kronor till 657 miljoner kronor. För USA-satsningen bildar Björn Borg ett nytt dotterbolag för att möta den amerikanska marknaden. "Vi ser en etablering på den amerikanska marknaden som betydelsefull för den fortsatta expansionen, samtidigt som vi har respekt för att det är en krävande marknad med knivskarp konkurrens. Det blir en spännande och tuff utmaning att ta oss an. Avtalet om distribution i Spanien är ett annat viktigt steg som ger oss fäste på en stor sydeuropeisk marknad", skriver Nils Vinberg. I torsdagens öppningshandel pendlade aktien mellan 140 och 141 kronor.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063