23948sdkhjf

"Det gäller att ha en plan för att synas"

Det är svårt att nå ut, även när man vunnit Rookiespriset. Det berättar årets Rookiespristagare Susanne Beskow i en intervju.

Dagens Handel har träffat årets Rookiesvinnare Susanne Beskow, som designar egna märket van Deurs. Hennes plisserade accessoarer och kläder finns just nu att köpa på So Fashion, Rookies tillfälliga butik i So Stockholms lokaler vid Kungsträdgården. Susanne Beskow tog emot Rookiespriset i augusti. Priset har betytt en hel del uppmärksamhet. – För mig gäller det att ta vara på alla de extra möjligheter att nå ut som priset innebär, säger hon. Susanne Beskow har varit fascinerad av plisserade material ända sedan hon gjorde sitt examensarbete på Beckmans i början på 90-talet – Det är ett gammalt hantverk. Materialet känns tidlöst, det är formbart men ändå strikt säger hon och visar sina halsdukar som passar både för kvinnor och män, säger hon. Med rötter i Dalarna har hon en särskild kärlek till det genuina hantverket. En stor del av kollektionerna tillverkas i Sverige. – Det är bättre för miljön, och jag får lättare att kontrollera tillverkningen, säger hon. Susanne Beskow kan inte leva på sitt klädmärke. Hon tar andra uppdrag, som att designa uniformer, för sitt levebröd. – Det kräver kapital och tålamod att bygga upp ett klädmärke. Jag ligger ute med pengar tre säsonger innan plaggen säljs, säger hon. Att driva ett eget klädmärke består, menar hon, till 30 procent i att skapa kollektioner. Resten av tiden går åt till att få produktionen att fungera och till att sälja. – Det gäller att ha en plan. Leveranserna måste fungera. Det gäller att bygga upp ett förtroende både hos de butiker som ska sälja mina kläder till konsument, och hos dem som ska tillverka produkterna för mig.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062