23948sdkhjf

Tufft få hjulen att rulla för småföretagare

Magdalena Gefwert, 22 år, har köpt in sig i pappas livsverk. För pappa, Georgij Gefwert, är det är inte helt lätt att släppa taget. Dels eftersom det är hans företag, dels av oro för framtiden.

Det är en helt vanlig novembervardag i den lilla cykelbutiken Cykellabbet/G2 Bike Company på Södermalm i Stockholm. Regnet trillar i stora droppar och marken är något isig när dörren öppnas till cykel- affären. I bakgrunden skymtar verkstaden. För fyra år sedan slutade Magdalena Gefwert gymnasiet. Hon tvekade inte om vad hon skulle göra. – Jag hade jobbat somrar och lov i butiken och ville gärna börja jobba här. Därför köpte jag in mig i verksamheten, men jag har mycket kvar att lära mig innan jag är fullärd, säger hon. Magdalena Gefwert jobbar mest med administrativa frågor, bokföring och varubeställningar. Verkstaden har hon ännu inte lärt sig bemästra. Dessutom har pappa Georgij Gefwert svårt att låta någon annan röra om i ordningen bland prylarna där. – Jag är den som är mest i verkstaden. Jag vet var jag lagt alla delar och hur jag vill ha det. Vi delar ändå ganska bra på jobbet, säger Georgij Gefwert och visar in i verkstaden. Där doftar svagt av oljor och kemikalier, på ett av arbetsborden ligger några verktyg, men i övrigt ser verkstadsutrymmet oklanderligt rent ut. Till G2 går den som vill ha en personligt byggd cykel, hjälp med sin befintliga eller med en specialcykel. – Den här cykeln är av kolfiber. Det är den lättaste vi har. Det spelar stor roll hur tung cykeln är när du tävlar eller ska cykla långt, säger Georgij Gefwert och visar en svart cykel. Cyklarna går att få i alla färger och mönster, de speciallackas, men svart och vitt är de populäraste färgerna. Idén att starta en cykelbutik fick Georgij Gefwert redan i början av 1980-talet. Då hade han varit tävlingscyklist, dock inte på elitnivå, och kände att han var tvungen att välja. Satsa på cyklingen eller på ett livslångt yrke. Det blev det senare. – Det gick till slut inte att kombinera att ha en cykelaffär och att tävlingscykla. För en ensamföretagare är det otroligt tufft att få dagarna att gå ihop. Jag kommer hit tidigt på morgonen, ofta åker jag och hämtar varor någonstans. Sedan jobbar jag hela dagen. Men det tar inte slut med det. När man jobbat en hel arbetsdag är det ändå lika mycket kvar. Ofta är jag inte hemma förrän vid åtta, nio på kvällen, säger han. Trots att de nu är två som jobbar så kräver arbetet lika mycket tid. Magdalena Gefwert är ändå inte oroad över att ta över G2 en dag. – Det är efterfrågan på cykelbutiker med bra service, så där kan vi konkurrera. De stora drakarna kan inte ha samma service som vi har. Dessutom ökar intresset för cykling, både bland unga och äldre och det öppnar för mer kvalitetscyklar. Just att cykling blivit allt mer populärt hoppas G2:s ägare ska få politikerna att fundera en extra gång över de små cykelverkstädernas tillvaro. Både kroppen och miljön mår bra av cykling. Därför borde cykelverkstäder och -butiker premieras. – Den som tar cykeln inne i Stockholm tar sig fram snabbare än alla bussar och tunnelbanor. Man smutsar heller inte ner miljön. Att cyklingen både är hälsofrämjande och klimatsmart borde uppmuntras av regeringen. Cykelbutikerna borde få en lägre arbetsgivaravgift eller motiveras på annat sätt som ger förutsättningar för verksamheten, säger Georgij Gefwert. Magdalena Gefwert tar ett enkelt exempel. En punktering kostar strax över 150 kronor, men för att få den lönsam borde den kosta strax över 250 kronor. – Vi kan inte ta hur mycket betalt som helst för ett så enkelt jobb. I dag vill många kunder betala svart för punkteringar. Vi vill inte jobba svart, så regeringen skulle kunna minska antalet svartjobb genom att bland annat avskaffa momsen för verkstadsjobb. Det skulle alla tjäna på. Måste inte du själv lära dig verkstads- jobbet när du ska ta över verksamheten helt om några år? Frågan är riktad till Magdalena Gefwert. – Om hon nu gör det, säger Georgij Gefwert snabbt och berättar att han jobbar i minst tre år till. Är du inte glad för att hon vill ta över familjeföretaget? – Både ja och nej. Det är roligt att hon vill ta över, men det är svårt att få det att gå runt. Den som tar över måste vara en cykelgalning. Att driva en liten verksamhet är tufft. Vi hade hoppats, när alliansen tog över makten, att de skulle underlätta för oss småföretagare, men vi har inte sett något av det. Tvärtom har det blivit svårare att driva företag som liten, säger Georgij Gefwert. Men Magdalena Gefwert har en lösning för verkstaden den dag hon tar över. – Jag får väl anställa någon på deltid trots att det är svårt att hitta någon som har utbildningen. Få utbildar sig till cykelmekaniker i dag så egentligen handlar det nog om att lära upp någon till yrket. Under högsäsong har vi en mekaniker som jobbar, inte på vinterhalvåret. Ekra ett hjul eller laga en punktering gör jag lätt om inte pappa är här, säger hon.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062