23948sdkhjf

Julen – handelns höjdpunkt

Varje år säger vi samma sak i min familj: i år köper vi inte så mycket julklappar. Men på julaftonen är högen av julklappar under granen lika stor som förra året. När man väl är ute i julruschen så är det lätt att ryckas med i shoppinglustan.

Denna lusta tycks bli större än någonsin hos det svenska folket. HUI spår en ny rekordjul med försäljningsökningar på 7,5 procent jämfört med förra året. Det innebär att varje svensk kommer att lägga 6 764 kronor på julhandeln. Fast det är en sanning med modifikation, för siffran gäller hela december och om man räknar bort det som konsumenterna vanligtvis handlar under en månad så blir merförsäljningen 1 700 kronor. Så mycket lägger vi alltså egentligen ner på julklappar och det lilla extra på julbordet. Vad kommer då att ligga i svenska folkets julpaket? Det är en fråga som tycks engagera allt fler. Ända sedan HUI och Deloitte i mitten av november presenterade GPS-navigatorn som årets julklapp har nya förslag haglat. Vart och vartannat företag och organisation har presenterat sina egna förslag – allt från platt-tv och parfym till kramar och välgörenhetsbidrag. Lite trist är det, att det ska gå inflation i en rolig sak som utnämnandet av årets julklapp. När det finns nästan lika många olika julklappsvinnare som julskyltande butiker, då slutar konsumenterna bry sig. Visst kan det tyckas att det är mycket ståhej runt julhandeln varje år. Men helt klart är att det är den absolut viktigaste försäljningsmånaden för många handelsbranscher. Exempelvis säljs en fjärdedel av hela leksakshandelns omsättning under december. Och med den spådda försäljningsökningen på 16 procent denna jul så lär det bli ordentligt klirr i leksaksbutikernas kassor i år.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.08