Skor lockade inte kunderna
Det verkar som att konsumenterna har alla svarta skor de behöver. Under november minskade ökningen inom skohandeln. En av orsakerna sägs vara den svarta skotrenden som nu råder och som gör att kunderna inte köper lika många skor som tidigare. Sett till helåret ökar skoförsäljningen med 2,4 procent, men under november hamnade skoförsäljningen på -7,0 procent. Det framkommer i november månads Blixtindex från Svensk Handel och Stil. – En förklaring är det lite händelsefattiga svarta skomodet, som vi redan för ett halvår sedan trodde skulle få en negativ inverkan på försäljningen. Det känns inte lika spännande som de bruna stöveltrenden som varit förhärskande under de senaste åren. Även sporthandeln har under hösten börjat återta marknadsandelar efter att i flera år tappat till fackhandeln, säger Mikael Sandström, ordförande för Svensk Handel Stil i ett pressmeddelande. Under november avvaktade kunderna att köpa kläder. En liten ökning på 0,5 procent kunde noteras jämfört med samma månad förra året. Sett till helåret har klädförsäljningen ökat med 3,1 procent.