23948sdkhjf

Fusket sabbar för alla

Det var i mitten av förra veckan som tv-programmet ”Uppdrag granskning” visade hur köttet, och framför allt köttfärsen, hanterades i en handfull Ica-butiker i Stockholmstrakten. Självklart blev det en stor fråga, inte bara för massmedia utan också ett samtalsämne mellan många konsumenter.

Köttfärs är en viktig, nästan helig, produkt för oss svenskar. Det är en billig och användbar ingrediens i det svenska köket. Det är i få länder som man konsumerar så mycket köttfärs som i Sverige. Därför är det inte förvånande att tv-programmets avslöjande om hur kötthantering kan gå till har fått så stor uppmärksamhet. Och fortfarande, snart två veckor senare, är Ica i fokus. Få pressmöten har varit så besökta som det som hölls efter Icas stormöte i tisdags, och Ica-ledningen är inbjudna till i stort sett varje debattprogram, radiokanal och tv-soffa. För att förklara, ursäkta och försäkra. Att försvara är det ingen idé att försöka. Att det inte bara är de fyra utpekade butikerna som fuskat är nog alla pinsamt medvetna om. Tips till såväl tv-programmets redaktion som media i allmänhet vittnar om ohygienisk och olaglig hantering av färskvaror i butiker i alla storlekar och hos samtliga kedjor. Oavsett om det handlar om en, i så fall förvånande, okunskap om hygien och lagstiftning eller ett försök till ekonomisk vinning, som kan uppfattas som girighet, så visar det på en häpnadsväckande liten insikt på vilka konsekvenserna kan bli. Som köpman, oavsett vilket område man verkar i, måste man vara medveten om den roll man spelar i samhället. Och att om man frångår spelreglerna, så slår inte det bara mot den egna butiken utan också mot hela kedjan eller organisationen och kanske till och med mot hela branschen. Försäljningen av köttfärs har minskat kraftigt den gångna veckan. Detta har noterats i framför allt Icabutiker men även inom andra kedjor. Hur lång tid det tar innan konsumenterna glömmer skandalen och återfår sitt förtroende är bara att vänta och se. Helt klart är ändå att det kommer att innebära ett betydande intäktsbortfall för många – inte bara i handeln utan också i tidigare led. I en tid med fokus på de mjuka värderingarna och långsiktiga relationer med kunderna, där exempelvis CSR-frågan är hetare än någonsin kan detta undergräva detta förtroendet för handeln. Förhoppningsvis kan det som hänt vara en läxa för många och en varning för andra. Sanningen kommer alltid fram och bluffar avslöjas förr eller senare. Endast med ironi kan man säga som pojken gjorde till sin mor – bokhandlaren – att märka om det kvarblivna lagret med årets almanackor med 2008.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.093