23948sdkhjf

För få butiker har koll på e-handel 2.0

Som att vi inte fått nog av allt tjat om det ”nya” Internet. Nu börjar även konsulterna inom e-handel och tidningarna prata om 2.0, fast i formen e-handel 2.0. Några av de stora aktörerna i branschen talar om webb 2.0-funktionalitet i form av kundbaserade produktbeskrivningar, community-funktioner och Ajax. Det är säkert bra och jätteavancerat, men det betyder ingenting.

Recensioner från kunderna var standard i början av 2000-talet, har du inte förstått det förrän nu är du antagligen inte med i matchen längre. De stora aktörerna borde skifta fokus från allt som händer bakom kulisserna till det som händer på scenen. Den scen där kund och butik möts och det avgörs hur mycket företaget faktiskt säljer. Inget ont om affärssystem, avancerade databaslösningar eller ett logistiksystem utvecklat av 20 civilingenjörer. Frågan är hur det ökar din försäljning. Speciellt intressant blir det om man tar hänsyn till det faktum att de flesta stora e-handelsplattformar inte ens är sökmotoroptimerade. Hade det inte varit bättre att lägga fokus där istället? Många av de största lanseringarna vi sett det senaste halvåret har varit grisar sminkade med webb 2.0-teknik. I grunden är det butikslösningar med stora brister i tillgänglighet, information och navigering som använder communityfunktioner för att kompensera för sina brister. Problemet kan ligga i att de stora och inarbetade plattformarna är baserade på uråldrig teknik. Åtminstone tekniken som syns utåt mot kunderna. Frames, JavaScript-länkning till produkterna, dåliga menysystem och ologisk navigering är bara några exempel på brister som inte ska finnas i en produkt som säljs på marknaden idag. Att tro att man skapar e-handel 2.0 genom att ta en traditionell webbutik och slänga in lite bloggfunktionalitet och fina Ajax-script är att missta sig rejält. E-handel 2.0 handlar om service. E-handel 2.0 är… …Butiken som kan leverera hela sortimentet på en arbetsdag. …Butiken som svarar på kundens e-post inom 15 minuter varje gång. …Bloggen som både skriver om, och säljer, exempelvis inredningsdetaljer. Kunder och läsare återkommer varje dag och butiken ges en personlig prägel av personen som äger den. …Produktbeskrivningar som får produkterna att leva. Personligt och målande med detaljerade bilder och filmer. …Ett kassasystem som är så enkelt att det inte ens är ett kassasystem. Det är lika enkelt och smidigt att slutföra sin order som att skriva under en kortslip på restaurangen. E-handel 2.0 kommer aldrig att handla om teknik. Anledningen är enkel. Dina kunder vill inte ha den, de vill ha snabb respons och snabb leverans. Företagen och konsulterna som försöker inbilla dig motsatsen kommer inte att finnas på marknaden om 5 år.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.059