23948sdkhjf

Osäker blandning när kunderna får bestämma

Nu hakar godistillverkaren Leaf Sverige på den starka internationella trenden med användargenererade produkter. Nästa storsäljare ska komma från kunderna själva.

Kunderna får själva ta fram färg, form och smak på det godis de vill ha i en godispåse. I vanliga fall brukar Leaf Sverige använda sig av fokusgrupper för att prova ut godis som redan producerats, men nu ska kunderna delta i utvecklingen av både färg, form och smak. – Vi tar en större kommersiell risk än tidigare när konsumenterna fått delta i produktutveckling. Vi åtar oss att lansera en helt ny påse, som vi inte vet hur den kommer att sälja. Tidigare har vi bara använt oss av fokusgrupper som testat nya produkter, säger Cecilia Krook, marknadschef för Leaf Sveriges godisdel till Dagens Industri. Det handlar om koncernens storsäljare Gott och blandat som nu ska få ett personligare uttryck. Den som deltar i tävlingen kan få sin bild tryckt på påsen. Urvalet av färger, smaker och former för både påsen och godiset är begränsat. Hur intresserade kunderna är återstår att se. Bakom beslutet att låta kunderna delta i processen för att tillverka godiset ligger den starka trenden med användargenererade produkter. Flera företag har valt att använda sig av kundernas åsikter vid tillverkningen av sina produkter. På webben använder sig många tidningar av bloggar för att låta läsarnas röster höras, sportvarumärket Nike har fått kundhjälp med sina skor och datortillverkaren HP har bett kunderna om hjälp för att ta fram en bärbar dator. Under 2008 väntas trenden med kundgenerade produkter öka.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078