23948sdkhjf

Handeln anar hårda tider

Enligt Svensk Handels Handelsbarometer har framtidstron minskat hos handlarna.

På tre månaders sikt tror knappt hälften av handlarna att försäljningen i den egna butiken kommer att öka. I december var den siffran 61 procent. När det gäller detaljhandeln i sin helhet tror 31 procent att försäljningen kommer att öka under de kommande tre månaderna. I december var den siffran 59 procent. Endast 4 procent av handlarna tror att rekryteringsbehovet till den egna butiken kommer att öka under de kommande tre månaderna. – Signalerna i samhället och den allmänna debatten om att sämre tider är i antågande, kan ha smittat av sig när det gäller synen på hela detaljhandelns utveckling, säger , vice vd på Svensk Handel. För hela 2008 är handlarna mer positiva. Ungefär åtta av tio handlare tror på samma eller ökad försäljning i den egna butiken under året. Det är samma nivå som i januari förra året. Om det blir hårdare tider för konsumenterna, tror handlarna att det första som de spar in på är lyxiga dagligvaror och restaurangbesök, därefter heminredning och möbler.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078