23948sdkhjf

Sportbutikerna – handelns skickligaste kameleonter

Ännu har vintersäsongen inte riktigt kommit i gång. December blev på många håll rekordvarm och januari har fortsatt med blidväder i stort sett hela landet.

Ett vinterväder som består mer av rusk och regn än kyla och snö är tuff för många handelsbranscher. Det finns många osålda varma jackor, mössor, vinterkängor och pulkor i butikernas lager. Speciellt tufft är det för sporthandeln som ju sätter stor tilltro till vinterhandeln. Även om den största försäljningen ligger under sommarmånaderna och till jul i sportbutikerna så är årets tre första månader mycket viktiga för att klara årets försäljningsmål. Men sporthandlarna är ett luttrat släkte och är ändå optimistiska för framtiden. Nära nio av tio sporthandlare tror att 2008 kommer att bli ett ännu bättre år försäljningsmässigt än 2007, visar en färsk undersökning av tidningen Sportfack. Var fjärde tror till och med att omsättningen kommer att öka mer än 20 procent. Det här visar att sporthandlarna till och med är mer optimistiska än detaljhandeln i övrigt. Enligt den senaste Handelsbarometern tror tre av tio handlare att försäljningen i den egna butiken kommer att öka mer under 2008 än året innan. Vad får då sporthandeln att vara så full av självtillit? En förklaring kan vara att denna bransch har varit extremt duktig att anpassa sig efter marknadens svängningar. Från att tidigare ha varit specialbutiker med ett strikt nischat sportsortiment har dagens sportbutiker utvecklats till livsstilsanpassade varuhus som kunderna besöker inte bara för att inhandla sportutrustning utan också för att köpa kläder för både arbete och fritid, skor och tillbehör av många slag. När modet nu svänger från dressat mot ett lite mer streetbetonat ser sportbranschen genast möjligheterna att fylla butikerna med modevaror. Det senaste tillskottet i sortimentet är barnprodukter, detta i en tid där nyblivna föräldrar får allt bättre ekonomi och har ekonomiskt utrymme att lägga ner allt mer pengar på kläder och utrustning till familjens yngsta medlemmar. Utvecklingen, som kan ses som en form av branschglidning, får nu efterföljare hos andra branscher. Exempelvis möbelhandeln som utvecklas allt mer mot inredningsbutiker med såväl textilier och belysning som köksredskap och porslin i sortimentet. Vilken är nästa bransch som hittar möjligheterna i de nya konsumtionsmönstren och inte rynkar på näsan åt innovatörerna?

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063