23948sdkhjf

Hemtex tappar marknadsandelar

Hemtex minskade sin andel av en växande hemtextilmarknad i Sverige under 2007, enligt GfK. Nu byter Hemtex reklambyrå.

Hemtex marknadsandel under helåret 2007 uppgick till en till 28,4 procent av den totala marknaden. Det är 2,7 procentenheter lägre än 2006 enligt den senaste undersökningen från marknadsundersökningsföretaget GfK. Hemtex marknadsandel utvecklades svagare under andra halvåret och uppgick till 26,9 (31,7) procent. Samtidigt visar siffrorna att den svenska hemtextilmarknaden växte med cirka 7 procent i värde under året, med en avmattning i tillväxten under sista kvartalet. Hemtex marknadsandel under första halvåret var 30,5 (31,0) procent. - Orsaken till höstens svagare utveckling återfinns både i för höga volymer av varor, vilket lett till störningar i varuflödet till butik och i butiksomhändertagandet av vårt sortiment, säger Hemtex vd, Anders Jansson. För att stärka varumärket har Hemtex anlitat reklambyrån Åkestam Holst. - Vi vill förstärka kundernas relationer till Hemtex genom att lyfta fram våra positiva värden i vår kommunikation som komplement till dagens huvudfokus på pris- och produktkommunikation”, säger Anders Jansson.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062