23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Dagens Handel
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Light är ute

Försäljningen av lightprodukter minskar i dagligvaruhandeln. Kunderna föredrar produkter med socker och fett.

Light-trenden ser för tillfället ut att vara förbi enligt en ny studie från marknadsundersökningsföretaget Nielsen. – Konsumenten föredrar smak och naturlighet framför fett- och sockersnåla produkter, säger Bo Ekström, vd i Nielsen Sverige. Trenden är tydligt i försäljningen av honung som har ökat med 10 procent i volym det senaste halvåret jämfört med året innan. Som kontrast har under samma period sockerersättningsprodukter backat med nästan 4 procent i volym. Bordsmargarin med fetthalt mindre än 40 procent har backat med 7 procent i volym det senaste halvåret medan de med fetthalt över 80 procent ökat med hela 15 procent. Trenden är likadan inom dressing och majonnäs där de fettsnåla varianterna tappat kraftigt i volym men de ökat för de fettrikare varianterna. Även inom mjölk och yoghurt syns samma trend. Studien baserar sig på försäljning i dagligvaruhandeln för sista halvåret 2007.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.11|instance-web04