23948sdkhjf

HUI kartlägger påskkonsumtionen

Påsken är en av dagligvaruhandelns största helger. Nu kartlägger Handelns Utredningsinstitut och Tasteline konsumenternas önskemål och beteenden kring sill, ägg, lax och påskalamm.

Under påskveckan ökar volymerna i dagligvaruhandeln med omkring 20 procent jämfört med en vanlig vecka. Detta enligt HUI som följt påskhandeln under många år. Den allra viktigaste handelsdagen är skärtorsdagen. På receptsajten Tasteline är askonsdagen och skärtorsdagen toppdagarna när det gäller nerladdning av recept. - Det råder en perfekt matchning mellan HUI:s och Tastelines siffror, och därför är det naturligt för oss att samarbeta kring en undersökning av vad konsumenterna efterfrågar påsken 2008, säger Emma Hernell på HUI. Eftersom Tasteline är en så stor aktör, med nära två miljoner receptvisningar per månad och 200 000 unika besökare varje vecka, har de god koll på vad matintresserade konsumenter efterfrågar. De inte bara läser av beteenden. Genom sina råd och recept driver de också nya konsumtionsvanor. - Enligt våra tidigare undersökningar är konsumenterna mycket traditionella när det gäller påskmaten, men det finns också intresse av att göra små uppdateringar, som att testa en ny kryddning eller sillsort, säger Anna Norlin på Tasteline. Rapporten om påsken 2008 kommer att presenteras den 13 mars. Den kommer att baseras på minst femhundra svar från medlemmar i Tastelines panel. Frågorna ställs av HUI och Tasteline, men andra aktörer, som dagligvarukedjor eller tidningar kan mot en avgift få lägga till tre helt egna frågor, och svaren på dem kan användas för köparens interna bruk.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.065