23948sdkhjf

Naturlig skönhet – växande trend

Kundintresset ökar för ekoprodukter och branschens intresse blir i och med det större. Det blev tydligt när franska kosmetikjätten L’Oréal köpte upp brittiska The Body Shop för närmare nio miljarder kronor för två år sedan.

– Orsaken till att L’Oréal köpte The Body Shop delvis var att vår miljöprofil är en grundvärdering. Som en del i affären behåller The Body Shop de värderingar och det koncept som vi arbetat upp under många år. Vårt arbete med miljön tror jag är något som L’Oréal har möjlighet att lära sig en del av, säger Gabriella Dratwa, tillförordnad pr- och informationsansvarig på The Body Shop Sverige. Inte bara stora jättar som L’Oréal jobbar med miljöfokus. Intresset kring krämer, baserade på naturliga ämnen och örter, växer. Makeup som tillverkas i liten skala av naturliga råvaror görs hos Inspira Örthandelsbod. Där kokas ögonskugga och läppglans, tandkräm, rakkrämer och aftershave, flera dagar i veckan. – Vår kundkrets har förändrats de senaste åren. Tidigare var det miljömedvetna människor som handlade hos oss, men i dag är det väldigt många konsumtionströtta personer och människor med hudproblem som köper våra varor. Dessutom har medelåldern i vår kundgrupp sjunkit kraftigt, säger Marie-Louise Eklöf, örtterapeut.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078