23948sdkhjf

KO stämmer Mobillån Sverige

”Jag kan inte sitta med armarna i kors när ungdomar hamnar hos Kronofogden”, säger Konsumentombudsmannen.

Det var den 30 januari som Mobillån Sverige AB fälldes i Marknadsdomstolen, MD. Efter en stämning från Konsumentombudsmannen förbjöds bolaget då att fortsätta ta ut avgifter som inte motsvarar kostnaderna för lånet till den enskilde konsumenten. Efter domen har Konsumentombudsmannen i olika sammanhang uttalat att domen påverkar hela marknaden för konsumentkrediter och att Konsumentverket aktivt ska kontrollera efterlevnaden. - Jag kan inte sitta med armarna i kors när 8 000 ungdomar förra året hamnade i Kronofogdens register på grund av sms-lånen. Efter domen hade jag förväntat mig att bolaget skulle ändra sina avgifter, säger Konsumentombudsman Gunnar Larsson. Nu sätter KO kraft bakom orden genom att stämma Mobillån Sverige AB för överträdelse av MDs dom. KO yrkar att Stockholms tingsrätt dömer ut det vite på 750 000 kronor som domen är förenad med eftersom bolaget inte har ändrat sin prissättning. - Vi har tillskrivit alla aktörer på konsumentkreditmarknaden och uppmanat var och en att omgående se över sina avgifter. Jag hoppas att branschen som helhet inser att vi menar allvar och att vi kommer att fortsätta att hålla ögonen på det här området, säger Gunnar Larsson.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.158