23948sdkhjf

Stora grabbar väger inte alltid tyngst

Alla vill vara med och leka med de stora grabbarna. Där de stora kedjorna etablerar sig vill alla ha en plats. Tron på att ett känt och välrenommerat handelsföretag ska vara den stora kundmagneten är ofta stor.

Detta är något som fastighetsägarna självklart drar nytta av. Med en stor kedja som stark hyresgäst kan man locka andra aktörer – både större och mindre – att etablera sig i köpcentrumet. Blir succén ett faktum kan det vara svårt eller hart när omöjligt att ta sig in. Därför anser många att det är bäst att haka på tåget från början. I Västerås går ryktet att Ikea kommer att lämna handelsplatsen Hälla efter många år. Här har vuxit upp inte bara ett utan två externa köpcentrum runt omkring Ikeas stora möbelvaruhus. Här finns såväl stormarknader som Ica Maxi, Onoff, Elgiganten, K-Rauta och Plantagen som mindre kedjor och enskilda butiker. I gallerian Hälla Shopping huserar en mix av de vanligaste butikskedjorna. I stället planerar Ikea enligt obekräftade källor att bygga ett nytt, större varuhus med intilliggande galleria vid Erikslund på andra sidan av Västerås. Här byggs för fullt just nu och här finns utrymme för Ikea att etablera en modern butik med de stora ytor man behöver och betydligt fler parkeringsplatser än i dag. Vad ska hända med Hälla om Ikea flyttar, var den spontana reaktionen från många håll. Men handlarna på Hälla tar det hela med ro. ”Det finns ju andra köpcentrum som klarar sig utan ett Ikea, så varför ska inte vi göra det?” är en av kommentarerna från handeln. Här finns en stark tro på den egna affärsidén och butiksmixen. Handlarna på Hälla är övertygade om att de kan locka kunder med eller utan Ikea i området. Med ett starkt koncept i botten kan köpcentrum och gallerior bli mycket framgångsrika. Den som hittar sin egen nisch och konsekvent kommunicerar den med marknaden står stark i konkurrensen. Att däremot förlita sig på butiker som Ikea, Systembolaget eller H&M som den enda kundmagneten kan däremot vara förödande. Då är man sårbar och ett beslut från kunddragaren att flytta eller lägga ner kan få stora konsekvenser. Det kan finnas anledning för många köpcentrum och gallerior landet runt att ställa sig själva frågan om de är tillräckligt starka i sig själva. Hur skulle de klara sig om den största aktören flyttar från området?

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.11