23948sdkhjf

Viktigt lyfta fram handelns heta

Alla branscher har profiler som vågar lite mer, sticker ut hakan och satsar på banbrytande saker som många skakar på huvudet åt. Handeln är inget undantag. Snarare har vi riktigt heta profiler som är så allmänt kända att deras varje steg följs av nervösa börsklippare, strategiska riskkapitalister och bara vanliga nyfikna.

Små och stora handelsföretag sätter avtryck i allas vår vardag och på våra personer. Få saker uppfattas som så intressanta som när en ny internationell kedja kommer till Sverige. Och det är få saker som kan döma om du är rätt eller fel ute i din smak som ett rätt, hett eller välplacerat varumärke. Det är inte bara de stora börsnoterade bolagen och de största butikskedjorna som påverkar handelsutvecklingen. I år tas viktiga beslut, exempelvis om apotekmonopolets vara eller inte vara, som kommer att påverka strukturen på Sveriges handel för lång tid framöver. Väl inarbetade varumärken får plötsligt problem och riskerar att glida i väg och tappa fotfästet. Påstridiga fastighetsägare rör om på många håll med nya sätt att se på marknadsmässiga regler. Men framför allt har vi företag som rusar fram från succé till succé med tågets hastighet. Det är företagen som vet hur handeln och marknaden fungerar och vad konsumenterna vill ha som är nästa generations vinnare och framtidens riktiga anförare. Det är viktigt att visa fram dessa personer och företag i rampljuset. Personer och företag som det är väl värt att hålla ögonen lite extra på i år. Det är företag med starka, intressanta ledare som väntas växa eller som gör spännande satsningar som kommer att ge eko i en stor bransch. Det är nya och gamla företag inom alla områden i en expansiv bransch, som även om konjunkturen mattas, fortsätter att stå stark och ge avtryck som inte går att bortse ifrån. 25-i-topp-listan över handelns hetaste personer kan inte ge rättvisa åt alla; det finns många fler som borde få plats på en lista över handelns hetaste. Likaså finns det många fler som egentligen borde få stå på scenen och ta emot priset Retail Awards. Det är ytterligare ett sätt att framhålla handeln, att ge oss själva en uppmuntrande klapp på axeln för att vi gör ett bra jobb, många gånger i det dolda. Parti- och detaljhandeln står för närmare tio procent av landets BNP, enligt Handelns Utrednings-institut, HUI, och är ingenting man längre kan negligera. Handeln är en av Sveriges tyngsta aktörer på arbetsmarknaden och betyder mycket för landets ekonomi. Och det är ett resultat av dessa och många andra människors hårda arbete. De som kvalar till 25 i topp-listan eller nomineras till Retail Awards är väl värda uppmärksamheten.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078