23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Dagens Handel
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

GB säjer glass i mobilen

GB, Tele2 och Bonnier Responsmedier är först i Europa med att lansera en tjänst där kunder kan köpa presentkort på glass via mobila kuponger som går att lösa in i butik.

Tekniken bakom de mobila kupongerna har arbetats fram av Splashi Mobile Services som ingår i Bonnier Responsmedier. Kunder hos Tele2 kan knappa sig in på en mobilportal och välja ut olika typer av presentkort på glass som de sedan skickar till en vän. Kostnaden dras från mobilräkningen. Vännen kan sedan ladda ned kupongen i mobilen och lösa in den i butik. Idag är Pressbyrån, 7-Eleven, AG:s, City Gross, Direkten, EKO och Vi-butikerna anslutna till systemet. På Splashi tror man att fler kedjor kommer att ansluta sig. - Jag tror att det finns en jättepotential för det här, säger Peter Gerward affärsområdeschef på Splashi. Vi trodde vi var först i världen med det finns ett företag i Sydkorea som jobbar med det här och säljer 300 000 presentkort i månaden. Det är en kul att kunna skicka en grej till en vän, och i Sydkorea har det funkat bra i samband med dejtingtjänster. Först ut i Europa är alltså GB som på det här är sättet marknadsför sitt nya glassortiment. Men Peter Gerward ser fler användningsområden. - Vi kan göra presentcheckar på alla varor som finns i de anslutna butikernas sortiment, till exempel kaffe och choklad.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.094