23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Dagens Handel
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Starkt Björn Borg går mot tuffare tider

Björn Borg visar upp ett start delårsresultat med ökad försäljning, men marknaden hårdnar och vd varnar för lägre tillväxt i framtiden. Detaljhandelsverksamheten i Sverige gick med förlust.

Under första kvartalet ökade Björn Borg – koncernen nettoomsättningen med 17 procent till 138,7 miljoner kronor. Rörelseresultatet ökade med 16 procent till 36,5 miljoner kronor. "Utvecklingen under årets första kvartal bekräftar i mycket det jag lyfte fram i bokslutsrapporten – att vår tillväxt på de mogna marknaderna kommer att mattas av något", skriver vd Nils Vinberg i en kommentar till första kvartalet. Björn Borg-koncernen äger och driver åtta konceptbutiker på den svenska marknaden med försäljning av kläder, skor, väskor och parfym. Därutöver driver Björn Borg två factory outlet-butiker. Nettoomsättningen inom Detaljhandel under perioden uppgick till 11,1 miljoner kronor (10,2), en ökning med 9 procent. I jämförbara butiker minskade omsättningen med 7 procent för perioden. Rörelseresultatet uppgick till – 0,3 miljoner kronor (0,4).

BREAKING
{{ article.headline }}
0.126