23948sdkhjf

Ojämn fördelning av e-handelns framgångar

Nu e-handlar svenskarna varor för 20 miljarder kronor per år. 20- till 30-åringarna spenderar mest på att shoppa över nätet, men även 60-plussarna ökar sina inköp kraftigt. Både kunder och e-handelsföretag har mognat. Men försäljningen av dagligvaror är ännu blygsam.

Det framgår av fakta som Handelns Utredningsinstitut, HUI, presenterade tillsammans med Pricerunner på ett seminarium i förra veckan. Ännu är det bara fyra procent av den totala detaljhandeln som går via nätet. Marknaden väntar på att detaljhandelsjättarna ska börja agera på allvar, men det är fortfarande de renodlade e-handelsföretagen, liksom företag med rötter i postorder, som går bäst. De stora detaljhandlarna med starka butiksnät och starka varumärken är ännu inte speciellt aktiva när det gäller e-handel. Det gäller också dagligvarubranschen. – Det finns en längtan hos konsumenter efter att kunna handla dagligvaror på nätet, men problemet för dagligvaruhandeln är att kunna tjäna pengar på nätmaten. Konsumenternas vilja att betala extra för bekvämligheten är begränsad, säger Jonas Arnberg, analytiker på HUI. Han menar att handeln med dagligvaror kan stå inför sitt genombrott, men att höjda matpriser och sämre konjunktur kan sätta käppar i hjulet.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062