23948sdkhjf

Tron på dig själv – viktigaste konkurrensmedlet

”Köpfesten är över” löd rubriken i en av landets större tidningar i veckan. Överallt talas om en annalkande lågkonjunktur. Svenska folket har inte varit så pessimistiska på 15 år som de är just nu om landets och den egna ekonomin, enligt Konjunkturinstitutets senaste mätning.

Även handlarna har blivit mindre optimistiska inför framtiden, enligt augusti månads Handelsbarometer. Mer pessimistiska hushåll, stigande priser och räntor samt fallande börskurs gör att även detaljhandelsföretagarna har fått en dystrare syn på de närmaste tre månadernas försäljning. Efter en lång tid av fantastiska försäljningsökningar i handeln har tillväxttakten också mattats av de senaste månaderna. Men fortfarande ökar försäljningen. De senaste siffrorna för detaljhandelsindex visar att detaljhandelns försäljning i juni ökade med 2,3 procent i löpande priser. Den kalenderkorrigerade volymutvecklingen visar på 4,9 procent upp för sällanköpshandeln och 1,2 procent för dagligvaruhandeln. HUI reviderade sin prognos i mitten av juni på grund av att hushållens resurser äts upp av ökade kostnader för livsmedel, drivmedel och räntebetalningar. HUI tror ändå fortfarande på försäljningsökningar och uppskattar hushållens konsumtionsökning till 2,0 procent, vilket dock är lägre än 2007 års 3,0 procent. Än har inte detaljhandelssiffrorna för juli kommit, men även om de skulle visa på en ytterligare avmattning så finns det fortfarande hopp för handeln. Speciellt för de företag som har koll. För visst finns det företag som planerar för framtiden och sätter nya mål. Enbart en titt i veckans nummer av Dagens Handel visar mängder av exempel på personer och företag som satsar. På att utveckla verksamheten, anställa människor med ny kompetens, ta fram nya koncept med mera. Skultuna mässingsbruk satsar på handel och turism, JC tar nya tag och vill tillbaka där man en gång var. Elgiganten möter internethandeln med nya koncept, Bergendahls utvecklar detaljhandeln för hem- och inredningssortimentet och köper ytterligare en kedja. Det är bara några av många exempel. Det är viktigt att inte dras med i den allmänna deppigheten, utan att fortsätta tro på det man gör. Det är ofta företag som satsar under en lågkonjunktur som är de stora vinnarna när konjunkturen går uppåt igen.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063