23948sdkhjf

Handlarna tror på sig själva

Handlarna tror på den egna butiken, men förtroendet sviktar för detaljhandeln i stort. Det visar Svensk Handels Handelsbarometer för augusti.

Framtidsindikatorn mäter handlarnas tilltro till utvecklingen i den totala detaljhandeln och sjunker till det lägsta sedan mätningarna började. Indikatorn sjunker med 8 enheter och landar på minus 12. – De stigande bolåneräntorna dominerar i debatten vilket påverkar handlarpanelens syn på den totala detaljhandelns försäljning framöver. Dyrare bolån gör konsumenterna mer återhållsamma vilket i sin tur drabbar främst försäljningen i kapitaltunga branscher i detaljhandeln. Många andra detaljhandlare har dock fortsatt god försäljning, vilket förklarar handlarpanelens optimism om den egna försäljningsutvecklingen i höst, säger Yvonne Ingman, vice vd på Svensk Handel. Däremot har handlarna god tilltro till sina egna butiker. Kaxighetsindikatorn mäter handlarnas tilltro till utvecklingen i den egna butiken och den stiger med 1 enhet och landar på 26. – Under det första halvåret ökade försäljningen i detaljhandeln totalt med drygt 5 procent och fler handlare i panelen än i juli tror nu på en ökning under de närmaste tre månaderna i den egna butiken. Förklaringen kan ligga i att den vikande konjunkturen ger ett ändrat köpbeteende hos konsumenterna. Varor som betalas med pengar ur plånboken säljs i större utsträckning än dyrare varor till hemmet, säger Yvonne Ingman. Sett till den kommande tremånadersperioden tror fler handlare än i julibarometern på att försäljningsutvecklingen i den egna butiken ska öka. I augustibarometern tror 42 procent av handlarna att försäljningen i den egna butiken ökar, mot 40 procent i julibarometern. Samtidigt tror fler att försäljningen i den egna butiken ska minska, jämfört med julibarometern. Augustibarometern visar att 19 procent tror på en minskning mot 17 procent i julibarometern. För detaljhandeln i stort tror fler än i juli månads barometer på en minskad försäljningsutveckling, 41 procent i augusti mot 32 procent i juli. Dessutom tror färre på att försäljningen i handeln i stort ska öka. 16 procent, mot 19 procent i juli tror på en ökning under den kommande tremånadersperioden.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063