23948sdkhjf

Stark tro på egna butiken

Handlarnas framtidstro för hela handeln sjunker under hösten. Däremot ökar tron på den egna butiken inför julhandeln.

I oktober månads Handelsbarometer minskar handlarnas framtidstro ytterligare i den totala detaljhandeln. I oktoberbarometern tror 52 procent av handlarna på en negativ försäljningsutveckling i den totala detaljhandeln under de närmaste tre månaderna. För de kommande tre månaderna sjunker framtidstron med hela åtta enheter, vilket innebär att den i dag ligger på minus 20. Bland orsakerna till den kraftiga sänkningen av framtidstron finns den ekonomiska osäkerheten och höjda boräntor för konsumenterna. – Det är inte förvånande att handlarpanelen nu ser mer dystert på de närmaste månaderna i den totala detaljhandeln än för en månad sedan. Finanskrisen och allt fler varsel gör att man har anledning att tro på dämpad köplust hos konsumenterna, säger Yvonne Ingman, vice vd för Svensk Handel. Samtidigt tror handlarna att julhandeln som inom några veckor kommer igång kommer att göra att deras egen butik klarar sig något bättre än den övriga detaljhandeln. Därmed stiger den så kallade Kaxighetsindikatorn, som mäter framtidstron i den egna butiken, med sju enheter sedan förra mätningen. Fler än fyra av tio, 44 procent, av handlarna tror på en oförändrad försäljningsutveckling under den kommande tremånadersperioden och fler än tre av tio, 34 procent, tror på en ökad försäljning. – Handeln är av tradition duktig på att anpassa sig efter konjunktursvängningar, vilket delvis förklarar tron på att den egna butiken klarar sig bättre än detaljhandeln som helhet, säger Yvonne Ingman.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063