23948sdkhjf

Hemelektronik räds inte lågkonjunktur

Hemelektronik anses höra till de branscher som får problem när tiderna blir sämre. Konsumenterna tenderar att avstå från sådant som inte hör till livets nödtorft, och slutar att låna till konsumtion. I USA har hemelektronikkedjor fått stora problem, men i Sverige håller de stora hemelektronikhandlarna modet uppe.

I förra veckan ansökte USA:s näst största hemelektronikkedja Circuit City om konkursskydd och världens största elektronikkedja Best Buy fick i oktober uppleva att omsättningen i jämförbara butiker sjönk med 7,6 procent. I måndags gick Skånebaserade näthandeln datorbutiken.com i konkurs på grund av kraftigt vikande försäljning under de senaste månaderna. De senaste åren har hemelektronikbranschen gått mycket bra. I Sverige fick marknaden en kraftig skjuts av övergången till digital-tv då hushållen tvingades investera i boxar och nya antenner. Samtidigt passade många på att skaffa platt-tv. Högtryck i ekonomin och låga räntor gjorde det lätt att låna till dyrare hemelektronik som exklusiva tv-apparater och hemmabio-system. När hemelektronikbranschens försäljning nu minskar sker tappet från en hög nivå. – Lånefinansierad konsumtion tar stryk när tiderna blir sämre, säger Linda Thunström, analytiker på Handelns Utredningsinstitut, HUI. Hon förklarar att konsumenterna under lång tid vant sig vid att ständigt få bättre prestanda till lägre pris. Därför har många nu is i magen och väntar in rean innan de handlar. Kedjorna står med stora lager, och börjar redan nu rea inför julen. Samtidigt menar Linda Thunström att moderna människor har vant sig vid en viss standard. Utan fungerande mobil, tv och dator klarar vi inte våra vardagsliv. Därför finns det hela tiden behov av elektronikprylar. Dessutom stannar inte den tekniska innovationstakten av för att ekonomin sackar. Det kommer hela tiden smartare, billigare och mer effektiva produkter. Hemelektronikkedjorna har olika strategier för att klara krisen. The Phone House har breddat utbudet mot datorer, Netonnet har öppnat lagershoppar i mindre centrala lägen och den tyska hemelektronikjätten Media Markt befinner sig i en expansiv fas i Sverige. Läs hela artikeln om hemelektronikbranschen och även om Euronics i Dagens Handel vecka 47 – ute nu!

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062