23948sdkhjf

Amerikansk helgförsäljning lugn

Amerikanska kunder gick loss i butikerna under helgens erbjudanden. Men försäljningshelgen kring Thanksgiving hade en svagare ökning än förra året.

I fredags inföll den så kallade ”Black Friday” i samband med den amerikanska Thanksgivinghelgen. Det är den försäljningshelg som på allvar sätter fart på den amerikanska julhandeln och den kallas Black Friday för att den ska vända röda siffror i detaljhandelsföretagen till svarta. Wall Street Journal skriver på sin sajt att de amerikanska kunderna handlade för 372,57 dollar under helgen. Det är en uppgång med 7,2 procent från förra året. Däremot ser man risken att konsumenterna bara utnyttjade de erbjudanden som de ansåg var mest attraktiva, eftersom kundtillströmningen lugnade ned sig fram emot söndagen, uppger Affärsvärlden. Över 172 miljoner besökte fysiska butiker eller webbutiker under helgen, det är en ökning med 25 miljoner kunder från förra året. Men försäljningen var ändå lägre än förväntat. Försäljningen under Black Friday ökade med 3 procent jämfört med 2007 då ökningen låg på 8 procent.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078