23948sdkhjf

Med känsla för svenska hem

Julklappar till hela Nordens företag ska skickas ut till underleverantörerna. För den lilla svenska grossistfirman Magasin för svenska hem innebär det årets höjdpunkt. – Presenter mellan företag är en stor del av det vi jobbar med, säger Mats Schultzberg, vd och andra generationen i familjeföretaget.

Mellan åren 2000 och 2007 har Magasin för svenska hem, som importerar inredningsdetaljer för kök och badrum, vuxit med mellan 15 och 20 procent varje år. Mats Schultzberg anser att de har bra känsla för trender. – Vi trodde på espressotrenden och började plocka in varor för den redan fem år innan det blev jättestort. Vi är duktiga på att känna in trender, säger han. En trappa upp från företagets kontor ligger visningslokalen. Golvet är mörkt, väggarna ljusa och de olika varumärkena är uppställda i egna enheter. Bodums glasprylar står nära ett stort fönster, det egna varumärket Royal Touch med tjocka frotté-varor finns i ett något murrigare hörn och tyska Zack med sina köksdetaljer av borstat stål har ett utrymme med ett lysande ilsket grönt glasbord. Varje monter är genomtänkt för respektive varumärkes egenheter. Mats Schultzberg ger ett innerligt intryck. Han tar plats i de rum han går in i, han är lång, går snabbt, pratar ännu snabbare och gestikulerar gärna under tiden. Han berättar att företaget totalt har cirka 500 återförsäljare i Sverige, Norge och Finland för sina tolv varumärken. Försäljning till detaljhandeln står för ungefär 50 procent av omsättningen, business to business 40 procent och försäljning till restauranger och storkök är 10 procent.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.062