23948sdkhjf

Dialect formerar leden för framgångsrik franchise

| Av Dagens Handel | Tipsa redaktionen

Förr var Dialect en spretig återförsäljarkedja som sålde mobiltelefoner och annan teknisk utrustning till lokala småföretag. Nu tar en stram franchisekedja form, med centralt utbildad säljpersonal, ett nytt butikskoncept och en ny relationsorienterad säljkultur.

Vd Mats Kraitsik Kalvik talar snabbt och engagerat om vad som skiljer Dialect från konkurrenterna: – Hur ser livet ut för en småföretagare? Vad behöver hantverkarna, advokaterna, åkarna, butikskedjorna och konsulterna för att kunna serva sina kunder på bästa sätt? – Företag behöver telefoner, datorer, växlar och andra system som verkligen fungerar tillsammans. Företagare och deras medarbetare ska kunna jobba varsomhelst, när de vill och med vilka de vill för att kunna bli maximalt effektiva, säger han. Effektivitetsanalyser visar ofta att företag slösar mantimmar på ineffektiva rutiner och osynkade system. Butiker har kortläsare och telefon på samma linje, reklambyråer använder massor av tid till att manuellt hitta mötestider då alla berörda kan komma. Hantverkare tappar uppdrag för att de inte har någon som bokar jobben åt dem. Bra teknik, som e-post i mobilen och mobilt bredband skapar ordning och sparar tid. Dialect erbjuder också tjänster som bemannad växel för småföretagare. – Branschen har alltid varit teknikfokuserad. Säljarna kan produkterna, det kunden vill är att köpa en lösning som fungerar, till ett pris som går att överblicka. Därför koncentrerar vi oss på paketlösningar med produkter som garanterat funkar ihop, säger Mats Kraitsik Kalvik. Det ställer nya krav på säljarna. Tidigare har säljarna rekryterats lokalt av butikscheferna. Nu rekryteras säljarna centralt. Säljerfarenhet krävs inte, utan det är personlighet och attityd som räknas.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Premiär för TS Äventyr i Skärholmen

Fristående leksakshandlare öppnade andra fysiska butiken mitt i julhandeln. ”Näthandeln blev min räddning”.

Musikbutik återuppstår efter kedjekonkursen

Robotlösning och självskanning hos XXL

Sex tips för färre returer

Derome fortsätter att växa i Skåne 

Japansk kedja till Gallerian

Nyhetsbrev

De föreslås till MQ:s styrelse

Arkiv

Clas Ohlson hyr ut jullådor

Sportamore vinstvarnar efter trög oktober

Sportkedja säljer eget varumärke

Ska istället samarbeta med dansk producent och leverantör.

Apotea bästa nätbutik – igen

Kedjorna som är bäst på mersälj

Beijer bygger gigantiskt varuhus i Söderhamn

Installationstjänster ökar kraftigt för Bygghemma

Intersport öppnar nytt i föreningstätt område

Textilbolag i konkurs

Anrikt danskt varuhus satsar i Sverige

Rekord för Elgiganten – trots sajtstrul

Fler vill ha installerat – Elon ökar försäljning av tjänster

HP-chef: Mobilitet stänger fler affärer

Så sålde Clas Ohlson

Clas Ohlson ökar hos Amazon UK

På nytt jobb
Går till Axel Johnson

Rekord för Black friday – kläder och hemelektronik mest poppis

Kökstillverkare öppnar nytt

Färre konkurser i november

RNB:s emission fulltecknad

Larm om arbetsförhållandena på Zalandos lager

Hållbarhet allt viktigare under Black friday

Pris regerar under Black friday

Stadium drar sig ur Tyskland

Wesc stänger butikerna

Story och gränslöshet bygger framtidens handel

Här öppnar Ideal of Sweden

Arbetsmiljöverket slår till mot e-handlarna

På nytt jobb
Från Clas Ohlson till Intersport

Se alla Företagens egna nyheter

KappAhl räknar besök med IMAS Sverige

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Har du etiketter till årets största shoppingsäsong?

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

Din unika produkt förtjänar en unik etikett

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Sänd till en kollega

0.138