23948sdkhjf

Dialect formerar leden för framgångsrik franchise

Förr var Dialect en spretig återförsäljarkedja som sålde mobiltelefoner och annan teknisk utrustning till lokala småföretag. Nu tar en stram franchisekedja form, med centralt utbildad säljpersonal, ett nytt butikskoncept och en ny relationsorienterad säljkultur.

Vd Mats Kraitsik Kalvik talar snabbt och engagerat om vad som skiljer Dialect från konkurrenterna: – Hur ser livet ut för en småföretagare? Vad behöver hantverkarna, advokaterna, åkarna, butikskedjorna och konsulterna för att kunna serva sina kunder på bästa sätt? – Företag behöver telefoner, datorer, växlar och andra system som verkligen fungerar tillsammans. Företagare och deras medarbetare ska kunna jobba varsomhelst, när de vill och med vilka de vill för att kunna bli maximalt effektiva, säger han. Effektivitetsanalyser visar ofta att företag slösar mantimmar på ineffektiva rutiner och osynkade system. Butiker har kortläsare och telefon på samma linje, reklambyråer använder massor av tid till att manuellt hitta mötestider då alla berörda kan komma. Hantverkare tappar uppdrag för att de inte har någon som bokar jobben åt dem. Bra teknik, som e-post i mobilen och mobilt bredband skapar ordning och sparar tid. Dialect erbjuder också tjänster som bemannad växel för småföretagare. – Branschen har alltid varit teknikfokuserad. Säljarna kan produkterna, det kunden vill är att köpa en lösning som fungerar, till ett pris som går att överblicka. Därför koncentrerar vi oss på paketlösningar med produkter som garanterat funkar ihop, säger Mats Kraitsik Kalvik. Det ställer nya krav på säljarna. Tidigare har säljarna rekryterats lokalt av butikscheferna. Nu rekryteras säljarna centralt. Säljerfarenhet krävs inte, utan det är personlighet och attityd som räknas.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.062