23948sdkhjf

Dialect formerar leden för framgångsrik franchise

| Av Dagens Handel | Tipsa redaktionen

Förr var Dialect en spretig återförsäljarkedja som sålde mobiltelefoner och annan teknisk utrustning till lokala småföretag. Nu tar en stram franchisekedja form, med centralt utbildad säljpersonal, ett nytt butikskoncept och en ny relationsorienterad säljkultur.

Vd Mats Kraitsik Kalvik talar snabbt och engagerat om vad som skiljer Dialect från konkurrenterna: – Hur ser livet ut för en småföretagare? Vad behöver hantverkarna, advokaterna, åkarna, butikskedjorna och konsulterna för att kunna serva sina kunder på bästa sätt? – Företag behöver telefoner, datorer, växlar och andra system som verkligen fungerar tillsammans. Företagare och deras medarbetare ska kunna jobba varsomhelst, när de vill och med vilka de vill för att kunna bli maximalt effektiva, säger han. Effektivitetsanalyser visar ofta att företag slösar mantimmar på ineffektiva rutiner och osynkade system. Butiker har kortläsare och telefon på samma linje, reklambyråer använder massor av tid till att manuellt hitta mötestider då alla berörda kan komma. Hantverkare tappar uppdrag för att de inte har någon som bokar jobben åt dem. Bra teknik, som e-post i mobilen och mobilt bredband skapar ordning och sparar tid. Dialect erbjuder också tjänster som bemannad växel för småföretagare. – Branschen har alltid varit teknikfokuserad. Säljarna kan produkterna, det kunden vill är att köpa en lösning som fungerar, till ett pris som går att överblicka. Därför koncentrerar vi oss på paketlösningar med produkter som garanterat funkar ihop, säger Mats Kraitsik Kalvik. Det ställer nya krav på säljarna. Tidigare har säljarna rekryterats lokalt av butikscheferna. Nu rekryteras säljarna centralt. Säljerfarenhet krävs inte, utan det är personlighet och attityd som räknas.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Elon och Hemmy gör slut

På nytt jobb
Från Axfood till Gordon

Så sålde Björn Borg

Här tappas oftast modekunden – kedjan som lyckas bäst i provrummet

Stark sommar för dagligvaruhandeln

Fortsatt trögt för Odd Molly

Nyhetsbrev

Ökad omsättning men minskad vinst för Zetadisplay

Arkiv

Muji: "Vi vill växa i Europa”

På fredag öppnar den japanska kedjan ny butik om 1 216 kvadratmeter i egen regi på Åhléns city i Stockholm. En stor del av ytan är mode.

Så snabbt ökar Ica på nätet

Tron på framtiden ökar sakta men säkert

Kronans Apotek – nu även på NK

Nu finns Åhléns skönhetskoncept på nätet

Boozt förbättrar resultatet – men förlorar medgrundare

Uppåt för Clas Ohlson i juli

Icas resultat bättre än väntat

Stenbeck går in i Caliroots

Här stänger H&M

På nytt jobb
Nya regionchefer till Clas Ohlson

Detaljhandelskedjan har finjusterat regionsindelningen i Sverige och rekryterat två nya regionchefer.

Tempobutik i konkurs efter knappt ett år

Minskad försäljning för convenience

Dyson öppnar blow dry-salong i MoS

Vill hyra ut mer sportutrustning – tar in riskkapital

Anrik bokhandel stänger efter 131 år

På nytt jobb
Han blir Sverigechef på Klarna

Rekryteras internt och har arbetat i bolaget sedan 2008.

Här öppnar Newbie härnäst

BoConcept vinner internationellt franchisepris

Blev inlåst på Byggmax

På nytt jobb
Lämnar Björn Axén för Kronans Apotek

Inredningsföretag med ny ägare

Bygghandeln omsätter mer

Butik för Brothers i konkurs

På nytt jobb
Efter Menigas köp av Wrapp – hon blir Sverigechef

Anrik apotekskedja lägger ner 200 butiker

Återvunnet hos Svenskt Tenn

Maxi störst under juli

Aktör satsar med ny Team Sportia

Se alla Företagens egna nyheter

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Pressmeddelande Ecster Pay Link

Sänd till en kollega

0.167