23948sdkhjf

"Euronics klarar sig bättre än övrig hemelektronik"

| Av Dagens Handel | Tipsa redaktionen

Det finns optimister även i mörka tider, när börserna åker berg- och dalbana och varsel följer på varsel. Dit hör Peter Örbrink, vd för den frivilliga hemelektronikkedjan Euronics svenska verksamhet. Han är övertygad om att Euronics-handlarna i en hotande lågkonjunktur klarar sig betydligt bättre än lågpriskonkurrenter med sina snävare marginaler.

Peter Örbrink tror inte alls på alla varningens ord om hur mycket stryk sällanköpshandeln – och inte minst elektronikhandeln – får ta, när konsumenterna håller hårdare i sina plånböcker av rädsla för vad som komma skall. – Okej, en ny bil kanske inte är något som du vill investera i när världsekonomin är så skakig som den just nu är, knappast en jorden-runt-resa heller. Under nedgångsperioder håller du dig i stället mer hemma och då vill du förstås ha en bra tv. Går tv:n sönder slutar du inte att titta på tv för det. Du köper en ny, säger han. Euronics svenska huvudkontor ligger ganska anonymt i en vanlig kontors- och bostadsfastighet i Stockholm, precis på gränsen mellan Vasastan och Östermalm. I lägenheten fem trappor upp arbetar fyra personer, inklusive Peter Örbrink, med att sköta den svenska delen av Euronics. Ledningsgruppen för hela Euronics International, med sina runt 11 500 försäljningsställen och med säte strax utanför Amsterdam, är inte mycket större den. Det här är en del av filosofin bakom Euronics. Både överbyggnad och mellanled ska minimeras så mycket som möjligt för att hålla kostnaderna nere, något som gynnar både konsumenter och handlare. Eller som Peter Örbrink uttrycker det: – Det finns ingen plats för gamla grosshandlartyper längre, som ska försöka profitera på oss. Vi klarar oss utan mellanhänder. Euronics ägs till 100 procent av fackhandlarna själva. För närvarande är de totalt närmare 6 500 stycken, vilket betyder att de bildar Europas absolut största inköpsgrupp av hemelektronik. – Vår grupp handlar alltså direkt från tillverkarna. Det är viktigt att kedjan blir så kort som möjligt, eftersom våra marginaler är så pressade idag. En annan grundpelare för Euronics är närheten till kunderna, både av service- och miljöskäl. Euronics-handlarnas butiker ligger därför mestadels i stadskärnan och inte i ett köpcentrum långt utanför tätorten. – Visste du att svensken i snitt åker fem mil för att inhandla en elektronisk produkt, frågar Peter Örbrink retoriskt, medan han klickar fram Euronics senaste internationella presentation på sin dator. – Helt vansinnigt! Tv och även en laptop är vardagsvaror i dag. Du ska inte behöva ha tillgång till bil och köra långa vägar för att köpa dig en ny apparat. Det ska du kunna göra praktiskt taget runt hörnet. Därefter kommer han in på vad han tycker är den väsentligaste skillnaden mellan Euronics och konkurrenterna inom lågprissegmentet. – De konkurrerar enbart med priset och med sitt stora utbud och glömmer resten. Men du behöver inte ha 50 till 100 platt-tv-apparater att välja mellan. Du klarar dig lika bra med ett mindre, men kvalitativt urval, om du vet att butikspersonalen är proffs och både har tid och kunskap att hjälpa dig göra rätt val. – Skälet till att det går bra för Euronics-handlarna, är att vi alltid tar oss tiden att lära känna våra kunder, så att de ska göra det absolut bästa köpet. De kan alltid känna sig trygga hos oss och veta att vi alltid ställer upp om och när de behöver hjälp även efter köpet. Storleken har inte heller någon betydelse, hävdar han. Tvärtom – i en liten butik känner sig kunderna ofta tryggare, inte minst i sämre tider. Som exempel tar Peter Örbrink en handlare vid S: t Eriksplan i Stockholm, som är en av de mest framgångsrika i landet trots ytan på enbart 100 kvadratmeter – Förtroendekapital, inte prispolitik och ytstorlek, är vårt existensberättigande. Service, kvalitet, innovation och effektivitet nämner Peter Örbrink därför som de egenskaper, vilka lockar allt fler handlare att gå med i Euronics-samarbetet. Det var i början av 1980-talet som ett antal små och mellanstora europeiska elektronikhandlare insåg att något måste göras för att de skulle klara av strukturförändringarna i branschen och överleva i den ökande globaliseringen. Lösningen blev att man bestämde sig för att samordna sina inköp på olika nivåer. År 1990 bildades så Euronics av butiksgrupper från Belgien, Tyskland, Spanien, Italien och Nederländerna. Tio år efter starten var Euronics-koncernens omsättning uppe i 7,7 miljarder euro. Förra året ökade försäljningen med runt 17 procent – rekord i Euronics historia – från 10,8 miljarder euro 2006 till 12,6 miljarder euro. Samtidigt var elektronikhandelns genomsnittliga tillväxtsiffra 4 procent. Totalt anslöt sig i fjol närmare 200 nya butiker från de 28 medlemsländerna till Euronics och i Sverige 42 stycken. Hittills i år har de siffrorna spätts på internationellt med 1 600 butiker och i Sverige med tio. Trots nedgången i konjunkturen är Euronics prognos för 2008 en omsättning på totalt 137 miljarder svenska kronor, vilket betyder en uppgång med närmare 9 procent.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Team Sportia ut – Systembolaget in

Lagerhaus öppnar pop up-butik

På nytt jobb
Ny duo hos Nilson group

På nytt jobb
Hon går till Apoteksgruppen

På nytt jobb
NK med ny marknadschef

5 tips för att lyfta upplevelsen vid provrummen

Nyhetsbrev

Lågprisbyggmarknadskedjan till Flen

Arkiv

Uthyrning av kläder i ombyggd H&M-butik

Em Home växer med fyra butiker

Nytt nordiskt sportbutikssamarbete när Gresvig byter skylt

1

Ny XXL-skandal – riggade siffror för att kunna ange högre rabatter

Jysks grundare avliden – ”Vi har mist en enastående köpman”

Nelly söker ny logistiklösning

Elon och Hemmy gör slut

På nytt jobb
Från Axfood till Gordon

Så sålde Björn Borg

Här tappas oftast modekunden – kedjan som lyckas bäst i provrummet

Stark sommar för dagligvaruhandeln

Fortsatt trögt för Odd Molly

Ökad omsättning men minskad vinst för Zetadisplay

Muji: "Vi vill växa i Europa”

På fredag öppnar den japanska kedjan ny butik om 1 216 kvadratmeter i egen regi på Åhléns city i Stockholm. En stor del av ytan är mode.

Så snabbt ökar Ica på nätet

Tron på framtiden ökar sakta men säkert

Nu finns Åhléns skönhetskoncept på nätet

Uppåt för Clas Ohlson i juli

Kronans Apotek – nu även på NK

Här stänger H&M

Tempobutik i konkurs efter knappt ett år

Minskad försäljning för convenience

Anrik bokhandel stänger efter 131 år

Här öppnar Newbie härnäst

BoConcept vinner internationellt franchisepris

Blev inlåst på Byggmax

På nytt jobb
Lämnar Björn Axén för Kronans Apotek

Bygghandeln omsätter mer

Butik för Brothers i konkurs

Se alla Företagens egna nyheter

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Pressmeddelande Ecster Pay Link

Sänd till en kollega

0.169