Utbildning ska lyfta Göteborgs handlare
– Vi har suttit i fikarummet och pratat om vilka kurser vi vill gå, några av oss har gått tillsammans. Jag har gått en i hur man exponerar varor i butik och en i hur man utvecklar sitt skyltfönster. Jag fick en kick av det och skulle gärna gå igen. För min del hade kurserna gärna fått hålla på längre och kanske fler gånger, säger Annica Ottosson, dekoratör på Josephssons Glas & Porslin. Hon berättar att de till en början fick gå på betald arbetstid, men att de numera disponerar sin fritid till kurserna. Från början var Innerstadens planer att 164 olika slags utbildningar skulle genomföras för all personal inom butikerna, från kassapersonalen till butiksägarna själva. Men utbildningarna är behovsstyrda och förnyas och förändras efter hand. Ungefär en fjärdedel av dem är praktiska, med inriktning på exempelvis skyltning eller datorkunskap. Resten är teoretiska. Zorica Stosic på Milorad & Zagorka Livs har passat på att gå nästan samtliga utbildningar. – De praktiska har jag nytta av varje dag. Vi planerar att göra om i butiken och till det har vi nu beställt nya skyltar. Det är lätt att bli hemmablind och att få se med kundens ögon är väldigt nyttigt, säger hon. Idén till det stora utbildningspaketet föddes redan 2005, men Innerstaden ville ha tid på sig att etablera relationer med både butiker och anställda för att kunna lägga fram förslaget.