23948sdkhjf

”Spara miljö och pengar på smartare energi”

Med en svagare konjunktur under de kommande åren måste handelns aktörer hitta nya sätt för att klara lönsamheten. Ett strukturerat arbete med energieffektivisering kan minska energikonsumtion och kostnader samtidigt som en minskad miljöbelastning dessutom kan stärka det egna varumärket.

Det senaste halvåret har 10 år av tillväxt förbytts i negativ försäljningstillväxt. Med all sannolikhet blir utvecklingen under 2009 och 2010 svag. Det kommer att bli svårt att stärka handelns utveckling på försäljningssidan. Fokus måste därför riktas mot kostnadssidan. Ett område att bearbeta är driftskostnaderna och då framför allt energisidan. Argumenten är flera. Den närmaste tiden kommer lågkonjunkturen att medföra lägre kostnader för ombyggnationer och nyinstallationer. Det finns också stora kostnadsbesparingar att göra på energi. Långsiktigt bidrar det dessutom till att minska företagens miljöbelastning vilket i sin tur bidrar till att stärka varumärket.  Många initiativ har tagits. Internationellt kan vi nämna Wal-Marts satsning på att installera LED-lampor i 500 butiker, något som beräknas spara in 2,6 miljoner amerikans-ka dollar årligen. Ett annat exempel är hemelektro-nik-kedjan Best Buy som satsat på central styrning av bland annat belysning och uppvärmning vilket har sparat in energi – och kostnader – för motsvarande 9 000 amerikanska hem. Ett intressant liknande svenskt exempel är det arbete som genomförts hos KF Fastigheter. Under flera år har hyresgäster och fastighetsägare konstaterat hur energikostnaderna ökat. För några år sedan togs därför ett initiativ att genomföra analyser av energikonsumtionen i syfte att få en ökad förståelse för orsakerna till problemet. Svaret de fick handlade något förenklat om två saker; installationsfrågor och beteende. Installationsfrågor när det gällde exempelvis återförande av produktionsenergi och beteende när det gäller att förändra kunderna och personalens agerande i butiken. KF Fastigheter kan i dag konstatera att det går att halvera elkostnaderna för belysning i många butiker och köpcentrum samtidigt som uppvärmningsbehovet kan sänkas till noll i livsmedelsbutiker genom att återföra den värme som exempelvis produceras av frysar och utrustning i butiken. Allt detta utan en försämrad miljö för kunderna. Sammantaget menar KF Fastigheter att det i de flesta normalfall går att göra besparingar på upp till 40 procent. Vad som dessutom måste ses som ett viktigt argument för energieffektivisering är varumärkesfrågan. På WSP har vi det senaste året sett ett ökat intresse från några av handelns fastighetsägare när det gäller miljö-certifieringar som GreenBuilding och Breeam. Genom att minska sin miljöbelastning i ombyggnationer kan fastighets-ägaren kvittera ut ett certifikat som kan nyttjas i  marknadsföringssammanhang. Intresset tolkar vi som att fler får upp ögonen för de möjligheter en bearbetning av driftskostnaderna erbjuder. Vår förhoppning är dock att inte bara en del utan att en majoritet av landets handlare ska gå samma väg. Görs detta åstadkommer vi en insats för miljön samtidigt som vi bidrar till ett upprätt-hålla lönsamheten med hjälp av energi-effektiviseringar. Lågkonjunkturer kan vara en utmaning, men det gäller också att se möjlig-heterna!”

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094